Didaktické situace zaměřené na výuku funkcí na 2. stupni ZŠ
Didactical situations for teaching functions at the lower secondary level
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55919Identifiers
Study Information System: 119190
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Vondrová, Naďa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Didaktika matematiky, funkce, didaktická situaceKeywords (English)
Didactics of mathematics, functions, didactical situationTato diplomová práce se zabývá možným způsobem využití Teorie didaktických situací na druhém stupni českých základních škol. Hlavním tématem pro experiment je zavedení funkcí u žáků 9. ročníků základních škol. Celá práce se dělí na dvě části - teoretickou a experimentální. Teoretická část je zaměřena na představení Teorie didaktických situací a zpracování tématu funkcí ve výukových materiálech používaných v České republice. Dále se zabývá historickým vývojem tématu funkce v českých kurikulárních dokumentech. V souvislosti s tím autorka provedla výzkum, jehož předmětem byl především pohled učitele matematiky na základní škole na výuku funkcí a změny, které v poslední době české školství provázejí. V experimentální části autorka předkládá podrobné informace o výukovém bloku zpracovaném a realizovaném podle zásad Teorie didaktických situací. Cílem experimentu bylo sledovat reakce žáků na pojetí výuky podle Teorie didaktických situací a zhodnotit jejich úspěšnost v souvislosti s požadovanými výstupy daného tématu. V práci je popsána příprava, průběh i vyhodnocení připravené výukové jednotky.
This thesis deals with the possible way to use the Theory of didactic situations in the second level of Czech primary schools. The main topic of the experiment is the introduction of functions in the 9th grade of primary schools. The entire work is divided into two parts - theoretical and experimental. The theoretical part is focused on introduction of the Theory of didactic situations and processing the topic in the educational materials used in the Czech Republic. It also deals with the historical development of the topic of functions in the Czech curricula. In this context, the author conducted a survey, the purpose of which was primarily the view of a primary school mathematics teacher on teaching of functions and on changes that recently accompany the Czech school system. In the experimental part, the author presents detailed information about the educational block processed and implemented according to the principles of the Theory of didactic situations. The aim of the experiment was to watch the reaction of students to the concept of teaching according to the Theory of didactic situations and to evaluate their success in relation to the desired outcomes of the topic. The thesis describes the preparation, progress and evaluation of the prepared educational unit.