Hra ve věkově heterogenních třídách - komparace běžné a waldorfské mateřské školy
Playing in Heterogeneous Classes - Comparative Study on Kindergartens of Common versus Waldorf Type
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5554Identifiers
Study Information System: 145737
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Havlová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Věkově heterogenní skupina dětí, waldorfská pedagogika, volná hra, hračka, potřeba herního partneraKeywords (English)
heterogeneous age group of children, Waldorf education, free playing, toys, need of a playing partnerTématem diplomové práce je "Hra ve věkově heterogenních třídách - komparace běžné a waldorfské mateřské školy". Teoretická část je zaměřena na vymezení potřeby hry v předškolním věku, vývoj hry, potřeby hrového partnera a úlohu hračky. Dále se věnuje hře v RVP PV, začlenění her v režimu dne v MŠ a přínosu hry pro dítě i učitelku. Postihuje specifika věkově heterogenní skupiny dětí obecně a ve vztahu ke hře. Také je zaměřena na specifika waldorfské mateřské školy. V závěru této části je přiblížen ŠVP sledovaných mateřských škol. Praktická část diplomové práce je zaměřena na pozorování dětí při volné hře ve vybraných MŠ, které se týkají času denně věnovaného volným hrám, způsobu, jak na volné hry reagují učitelky, a převažující typy her. Sleduje, jaké hračky pro heterogenní třídu učitelky doporučují, jaké hračky si děti nejčastěji volí a jak se začleňují děti mladší do her starších dětí a opačně. Dále budou ve zvolených MŠ pomocí anonymních dotazníků od rodičů zjišťovány tyto skutečnosti - jaké hračky preferují v domácím prostředí, jaké hračky dětem nejčastěji kupují, zda ty mají genderový charakter a z jakého důvodu si rodiče volí vybrané MŠ. Pro dosažení cílů jsem použila metodu pozorování, anonymní dotazník pro rodiče a pro učitelky MŠ, analýzu hraček a pomůcek v daných MŠ. Klíčová slova: věkově...
The topic of this work is "Playing in Heterogeneous Classes - Comparative Study on Kindergartens of Common versus Waldorf Type". The theoretical part deals with the definition of the pre-school aged children's need of playing, the development of playing, the need of a playing partner and the function of toys. Then it focuses on playing in the General Educational Plan for Pre-School Education, playing integration into the daily routine of a kindergarten and benefit of playing for a child and a teacher. It describes the specific features of a heterogeneous group of children and their relationship to playing. It also discusses the characteristics of a Waldorf kindergarten. In the end of the part the School Educational Plan of the studied schools is shown. The practical part of this work is based on monitoring children during their free playing time in the chosen kindergartens. The time daily devoted to free playing, the ways the teachers react to free playing and which types of playing are most common were the objectives of the research. The work then names toys recommended for a heterogeneous class by the teachers, toys chosen by children, how younger children are integrated into the older children's playing and vice versa. Then, by using a questionnaire, following data will be obtained from parents...