Rozvoj komunikace u dětí s kombinovaným postižením v předškolním zařízení
Development of communication among children with combined disabilities in a preschool environment
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54593Identifiers
Study Information System: 121954
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Narušený vývoj řeči, předškolní věk, kombinované postižení, diagnostika narušené komunikační schopnosti, terapie narušené komunikační schopnostiKeywords (English)
Impaired speech development, preschool age, combined disabilities, diagnosis of communication disorders, treatment of communication disordersNÁZEV: Rozvoj komunikace u dětí s kombinovaným postižením v předškolním zařízení AUTOR: Dana Stará KATEDRA (ÚSTAV): Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Cílem práce je analyzovat problematiku narušené komunikační schopnosti v návaznosti na kombinované postižení u dětí vzdělávaných v mateřské škole. Teoretickými východisky práce budou teorie týkající se ontogenetického vývoje řeči, narušeného vývoje řeči, předškolního věku, charakteristiky kombinovaného postižení a diagnostiky poruch a přehled terapií narušené komunikační schopnosti. V praktické části dojde ke konfrontaci teorie a poznatků získaných v praxi. V práci budu vycházet z předvýzkumu, který bude postaven na empirické metodě rozhovoru s rodiči znevýhodněných dětí, analýzy odborné dokumentace a z pedagogické diagnostiky dětí samotných. Pro vlastní výzkum budou použity metody pozorování, vypracování kazuistiky, individuální a skupinová práce dle IVP, závěrečné pedagogické diagnostiky a komparativní metoda, při které bude porovnáván počáteční a konečný stav narušeného vývoje řeči u daného dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA: Narušený vývoj řeči, předškolní věk, kombinované postižení, diagnostika narušené komunikační schopnosti, terapie narušené komunikační schopnosti.
TITLE: Development of communication among children with combined disabilities in a preschool environment AUTHOR: Dana Stará DEPARTMENT: Department of Special Education SUPERVISOR: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRACT: The aim is to analyze the issue of communication skills in relation to combined disability in children educated in kindergarten. The theoretical approach will work on the theory of ontogenetic development of speech, impaired speech development, pre-school age, and disability characteristics of the combined fault diagnosis and therapy, an overview of communication disorders. The practical part will focus on theory and knowledge gained in practice. The work will build on preliminary research, which will be built on an empirical method of an interview with the parents of disadvantaged children, analysis of technical documents and pedagogical diagnostics of the children themselves. For original research, methods of observation will be used, developing case studies as well as individual and group work according to the IEP, the final diagnostics of the education and comparative method, which is measured against the initial and final state of developmental speech in the child. KEY WORDS: Impaired speech development, preschool age, combined disabilities, diagnosis of communication disorders,...