Rozvoj komunikace u dětí s kombinovaným postižením v předškolním zařízení
Development of communication among children with combined disabilities in a preschool environment
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54593Identifikátory
SIS: 121954
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Durdilová, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
26. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Narušený vývoj řeči, předškolní věk, kombinované postižení, diagnostika narušené komunikační schopnosti, terapie narušené komunikační schopnostiKlíčová slova (anglicky)
Impaired speech development, preschool age, combined disabilities, diagnosis of communication disorders, treatment of communication disordersNÁZEV: Rozvoj komunikace u dětí s kombinovaným postižením v předškolním zařízení AUTOR: Dana Stará KATEDRA (ÚSTAV): Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Cílem práce je analyzovat problematiku narušené komunikační schopnosti v návaznosti na kombinované postižení u dětí vzdělávaných v mateřské škole. Teoretickými východisky práce budou teorie týkající se ontogenetického vývoje řeči, narušeného vývoje řeči, předškolního věku, charakteristiky kombinovaného postižení a diagnostiky poruch a přehled terapií narušené komunikační schopnosti. V praktické části dojde ke konfrontaci teorie a poznatků získaných v praxi. V práci budu vycházet z předvýzkumu, který bude postaven na empirické metodě rozhovoru s rodiči znevýhodněných dětí, analýzy odborné dokumentace a z pedagogické diagnostiky dětí samotných. Pro vlastní výzkum budou použity metody pozorování, vypracování kazuistiky, individuální a skupinová práce dle IVP, závěrečné pedagogické diagnostiky a komparativní metoda, při které bude porovnáván počáteční a konečný stav narušeného vývoje řeči u daného dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA: Narušený vývoj řeči, předškolní věk, kombinované postižení, diagnostika narušené komunikační schopnosti, terapie narušené komunikační schopnosti.
TITLE: Development of communication among children with combined disabilities in a preschool environment AUTHOR: Dana Stará DEPARTMENT: Department of Special Education SUPERVISOR: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRACT: The aim is to analyze the issue of communication skills in relation to combined disability in children educated in kindergarten. The theoretical approach will work on the theory of ontogenetic development of speech, impaired speech development, pre-school age, and disability characteristics of the combined fault diagnosis and therapy, an overview of communication disorders. The practical part will focus on theory and knowledge gained in practice. The work will build on preliminary research, which will be built on an empirical method of an interview with the parents of disadvantaged children, analysis of technical documents and pedagogical diagnostics of the children themselves. For original research, methods of observation will be used, developing case studies as well as individual and group work according to the IEP, the final diagnostics of the education and comparative method, which is measured against the initial and final state of developmental speech in the child. KEY WORDS: Impaired speech development, preschool age, combined disabilities, diagnosis of communication disorders,...