Nástroje pro tvorbu vzorců organických sloučenin a možnosti jejich využití ve výuce chemie
Tools for Creating Organic Compound Formulas and Possibilities of their Use in Chemistry Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54511Identifiers
Study Information System: 118917
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Čapek Adamec, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Chemistry - Information and Communication Technologies
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nástroje pro tvorbu chemických struktur, organická chemie, využití ICT ve výuce chemie, učitelské postojeKeywords (English)
software for drawing formulas in chemistry, organic chemistry, ICT in chemistry education, teachers' attitudesPráce zkoumá vhodnost použití chemických editorů ve výuce organické chemie a přípravě na ni na základních školách a gymnáziích. Používá jak kvantitativní, tak kvalitativní metody výzkumu, a konstatuje, že chemické editory by mohly být praktickou učební pomůckou, pokud by byly do edukačního procesu vhodně zařazeny. Práce představuje základní funkce těchto programů s ohledem na jejich technické nároky. Dále zkoumá aktuální stav využívání chemických editorů z pohledu učitelů základních škol a gymnázií. Předložen je přehled funkcí chemických editorů s ohledem na jejich využití v organické chemii. Z výsledků provedeného výzkumného šetření vyplývá, že právě v organické chemii jsou chemické editory využívány nejčastěji. Dále bylo zjištěno, že respondenti používají chemické editory velmi zřídka, a to zejména k přípravě na výuku, téměř vůbec přímo ve výuce samotné. V dnešní, digitální době nelze tento stav akceptovat. Je nutné zkoumat různé možnosti využití informačních a komunikačních technologií a podporovat jejich efektivní začleňování do výuky chemie. Mnohá výzkumná šetření dokazují, že tímto způsobem lze zkvalitnit edukační proces.
The thesis explores suitability of software for drawing formulas in organic chemistry and its preparation in elementary and high schools. It uses both quantitative and qualitative research methods and notes that this kind of software could be a practical teaching aid if it was properly placed in the educational process. The thesis represents essential functions of these programs with respect to their technical demands. It also examines the current status of the use of software for drawing formulas from the teachers perspective in primary and secondary education. Presented is an overview of the functions of software for drawing formulas with regard to their use in organic chemistry. The findings of this research indicate that organic chemistry is the topic where the editors are most commonly used. It was also found that respondents use software for drawing formulas very rarely, especially to prepare for teaching, less in the school. In today's digital age, this condition cannnot be accepted. It is necessary to examine various options for the use of information and communication technologies and to promote their effective integration into chemistry education as many researches have shown.