Biomechanická reflexe cervikokraniální oblasti při frontálním nárazu
Biomechanical reflection of the cervicocranial part during frontal impact
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54478Identifiers
Study Information System: 120783
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Heller, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physiotherapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 10. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
whiplash, frontální náraz, Qualisys, simulátor nárazu, cervikokraniální oblastKeywords (English)
whiplash, frontal impact, Qualisys, crash simulator, cervicocranial partNázev: Biomechanická reflexe cervikokraniální oblasti při frontálním nárazu Cíle: Cílem práce bylo analyzovat, v jakých parametrech se liší ATD model a lidský proband při frontálním nárazu. Charakterizovat pohyb hlavy, porovnat dosažené maximální rychlosti hlavy po nárazu a jejich vztah ke zrakovému kontaktu u probandů. Metody: Měření se zúčastnilo 8 probandů a model Manikin (ATD). U každého probanda byly naměřeny dva záznamy. První bez zrakové kontroly a druhý se zrakovou kontrolou. Manikin byl změřen dvakrát. Záznam byl pořízen třemi optickými kamerami Qualisys na simulátoru nárazu a zpracování proběhlo v programu Qualisys Track Manager. Sledovány byly tři markery, které byly umístěny na čele, rameni a vozíku. Výsledky:Výsledky ukázaly, že rychlost hlavy po nárazu je závislá na kontrole zrakem - u probanda bez zrakové kontroly dosahovala vyšších hodnot (4,94 m/s) než u probanda s kontrolou zraku (3,19 m/s). U modelu ATD byla rychlost 3,67 m/s. Stejně tak změna vzdálenosti mezi vozíkem a hlavou byla po nárazu vyšší u probanda, který neměl zrakovou kontrolu (210 mm) než u ATD (160 mm). Klíčová slova: Whiplash, frontální náraz, Qualisys, simulátor nárazu, cervikokraniální oblast
Title: Biomechanical reflection of the cervicocranial part during frontal impact Objectives: The aim of the work was to analyze in which parameters differs ATD from human participant during frontal impact. Characterize the head movement, compare maximal post impact head speed between ATD and human volunteers and defereneces between volunteer with eye control and without. Methods: Measuring was done with 8 volunteers and ATD (Manikin, 50th percentile man). For each volunteer were done two measurements, first without eye control and second with eye control. ATD was measured twice. It was recorded by Qualisys system, specifically by three optical cameras, on crash simulator. Results were processed in Qualisys Track Manager. There were tracked three markers, two on the body - forehead, shoulder and one on the sledge. Results: Results showed that speed of the head depends on eye control. Volunteer without eye control had higher post impact speed of head (4,94 m/s) than ATD (3,67 m/s) and volunteer with eye contact (3,19 m/s). Quite the same result was observed in change of distance between head and sledge after impact. There was higher value for volunteer without eye contact than for ATD. Keywords: Whiplash, frontal impact, Qualisys, crash simulator, cervicocranial part