Vyprávění dětí školního věku - jejich folkstories
Folkstories of school-age children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53867Identifikátory
SIS: 118643
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
18. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vyprávění,školní věk, Veršované příběhy, Příběhy se zápletkou, řešení konfliktu, povaha konfliktu, styl řešení konfliktuKlíčová slova (anglicky)
Story, school age, Verse stories, Plot stories, conflict resolution, nature of conflict, styl of conflict resolutionCílem této bakalářské práce je provést heuristicky pojatou a přiměřeně redukovanou replikaci výzkumu B. Suttona-Smithe. B. Sutton-Smith se zaměřil na vývoj dětského vyprávění a nasbíral během svého dlouholetého výzkumu stovky příběhů od dětí ve věku od 2 do 10 let. Na základě analýzy těchto příběhů vytvořil teorii, kterou pak společně s vybranými příběhy uveřejnil ve své monografii The folkstories of children. Pro sběr dat jsem podle jeho vzoru zvolila školní prostředí. Zaměřila jsem se však na děti ve věku od 8 do 15 let. Na příběhy jsem pak aplikovala vybrané techniky analýzy, které užíval i Sutton-Smith. V příbězích jsem především sledovala úroveň řešení konfliktu, povahu konfliktu a styl řešení konfliktu. Svá zjištění jsem následně porovnala se Sutton-Smithovými závěry. Na rozdíl od Suttona-Smithe jsem nezjistila významný věkový gradient v úrovni řešení konfliktu v příbězích, zjistila jsem však rozdíl mezi dívkami a chlapci v užívání těchto úrovní. Je důležité mít na paměti, že jsem pracovala s nesrovnatelně menším vzorkem než Sutton-Smith a také s jinou odlišnou věkovou skupinou, což mohlo způsobit tyto odlišné výsledky.
The main purpose of this bachelor thesis is to carry out heuristically conceived and adequately reduced replication of B. Sutton-Smith research. B. Sutton-Smith focused on children narration development and during his long term research he collected hundreds of stories from children aged 2 - 10. Based on this stories' analysis he created a theory which he later published together with selected stories in his monograph called The folkstories of children. In accordance with B. Sutton-Smith method I chose school enviroment for my data collection. Nevertheles I focused on children aged 8 - 15 and applied certain Sutton-Smith analysis techniques on collected stories. I have particulary observed the conflict resolution level, nature of the conflict and the way the conflict is solved. Subsenquently I have compared my findings with Sutton-Smith conclusions. In stories - unlike Sutton-Smith - I have not found significant age gradient on the level of conflict solution. Nevertheless I have detected a difference in usage of these levels amongst girls and boys. It is important to bear in mind I worked with incomparably smaller sample than Sutton-Smith did and my age group was different too. All these aspects might have led to these dissimilar results