Formy oslovování v TV
Forms of Addressing in Czech TV shows
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53762Collections
- Kvalifikační práce [14361]
Author
Advisor
Referee
Schneiderová, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Oslovování, oslovení (v užším a širším významu), nominální oslovování, pronominální oslovování, tykání a vykání, mediální komunikace, sociální deixe
Keywords (English)
Addressing, nominal addressing, pronominal addressing, using a formal and an informal form, media communication, social deixis
Resumé Tato diplomová práce se věnuje oslovování v českých televizních pořadech typu tzv. talk- show. Celkem bylo analyzováno 54 pořadů z roku 2012 a přelomu roku 2013. Nejprve definujeme, co je oslovení a jaké jsou jeho funkce, dále pak na základě prostudované odborné literatury vydělujeme jednotlivé typy oslovení, zejm. oslovování přímé a nepřímé, vztah k vertikální sociální distanci a frekvenci užívání tzv. honorifik. Na základě analýzy vzorku vybraných televizních pořadů (jednotlivé pořady jsou charakterizovány, výsledky analytických pozorování jsou shromážděny v sumarizujících tabulkách - protokolech) dále popisujeme výskyty jednotlivých typů oslovení v souvislosti s typem talk-show (zaměření na jistou skupinu diváků), v níž se využívají (zábavná versus politická talk-show, klasické interview). Protože zvolený způsob oslovování do značné míry předurčuje celkový ráz komunikace vedené v pořadu, je jeho důležitost pro vyznění talk show značná. Někde je jednoznačně dán formální a distanční způsob oslovování (Otázky Václava Moravce), jinde se o způsobu oslovení "vyjednává" (Drzá Diana). Televize je vlivné médium, jehož komunikační normy a konvence se přenášejí do situací v komunikaci interpersonální - zejména se ukazuje nárůst neformálního oslovování, ať už jde o neformálnost skutečnou, nebo o komunikační...
Résumé The thesis deals with addressing in Czech TV programmes such as talk-shows. There are 54 programmes broadcasted in 2012 and 2013 that were analysed. Firstly, the term "addressing" is defined as well as its functions. Secondly, the thesis is focused on various kinds of addressing (direct and indirect addressing in particular), the relationship to vertical social distance and the frequency of honorifics. According to the analysis of selected TV programmes (the programmes are characterized, the results of the analyses are summarized in tables in the Summarizing protocols), it is described how the incidence of individual types of addressing is related to the type of the programme (talk-shows compared to political debates or conventional interviews etc.). The selected way of addressing largely defines the nature of communication used in the programme. In certain programmes the way of addressing is strictly formal (OVM), in other programmes the way of addressing is being "negotiated". The television is an influential media and its communication conventions are transferred to interpersonal communication - especially the growth of informal addressing can be observed regardless of the fact if it is a genuinely informal situation or a communication strategy that is aimed at having a pleasant conversation. Key...