Formy oslovování v TV
Forms of Addressing in Czech TV shows
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53762Identifikátory
SIS: 125583
Kolekce
- Kvalifikační práce [18678]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Schneiderová, Soňa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
8. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Oslovování, oslovení (v užším a širším významu), nominální oslovování, pronominální oslovování, tykání a vykání, mediální komunikace, sociální deixeKlíčová slova (anglicky)
Addressing, nominal addressing, pronominal addressing, using a formal and an informal form, media communication, social deixisResumé Tato diplomová práce se věnuje oslovování v českých televizních pořadech typu tzv. talk- show. Celkem bylo analyzováno 54 pořadů z roku 2012 a přelomu roku 2013. Nejprve definujeme, co je oslovení a jaké jsou jeho funkce, dále pak na základě prostudované odborné literatury vydělujeme jednotlivé typy oslovení, zejm. oslovování přímé a nepřímé, vztah k vertikální sociální distanci a frekvenci užívání tzv. honorifik. Na základě analýzy vzorku vybraných televizních pořadů (jednotlivé pořady jsou charakterizovány, výsledky analytických pozorování jsou shromážděny v sumarizujících tabulkách - protokolech) dále popisujeme výskyty jednotlivých typů oslovení v souvislosti s typem talk-show (zaměření na jistou skupinu diváků), v níž se využívají (zábavná versus politická talk-show, klasické interview). Protože zvolený způsob oslovování do značné míry předurčuje celkový ráz komunikace vedené v pořadu, je jeho důležitost pro vyznění talk show značná. Někde je jednoznačně dán formální a distanční způsob oslovování (Otázky Václava Moravce), jinde se o způsobu oslovení "vyjednává" (Drzá Diana). Televize je vlivné médium, jehož komunikační normy a konvence se přenášejí do situací v komunikaci interpersonální - zejména se ukazuje nárůst neformálního oslovování, ať už jde o neformálnost skutečnou, nebo o komunikační...
Résumé The thesis deals with addressing in Czech TV programmes such as talk-shows. There are 54 programmes broadcasted in 2012 and 2013 that were analysed. Firstly, the term "addressing" is defined as well as its functions. Secondly, the thesis is focused on various kinds of addressing (direct and indirect addressing in particular), the relationship to vertical social distance and the frequency of honorifics. According to the analysis of selected TV programmes (the programmes are characterized, the results of the analyses are summarized in tables in the Summarizing protocols), it is described how the incidence of individual types of addressing is related to the type of the programme (talk-shows compared to political debates or conventional interviews etc.). The selected way of addressing largely defines the nature of communication used in the programme. In certain programmes the way of addressing is strictly formal (OVM), in other programmes the way of addressing is being "negotiated". The television is an influential media and its communication conventions are transferred to interpersonal communication - especially the growth of informal addressing can be observed regardless of the fact if it is a genuinely informal situation or a communication strategy that is aimed at having a pleasant conversation. Key...