Jak vybrat střední školu pro žáka se specifickými poruchami učení
How to choose secondary school for a child with specific learning disabilities
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53752Identifikátory
SIS: 121922
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Felcmanová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
14. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Specifické poruchy učení, sebepojetí jedince, sociální klima třídy, školní sebepojetí, kariérní poradenstvíKlíčová slova (anglicky)
Specific learning disabilities, self-concept, social climate in classroom, self-concept, career counselingJak vybrat střední školu pro žáka se specifickými poruchami učení Východiskem pro koncepci mé diplomové práce bylo nastínit současný stav výběru střední školy pro žáka se specifickými poruchami učení a tím otevřít diskuzi k této problematice. Práce je psána jako přehledová studie s vyústěním ve výzkumnou sondu. Na základě výzkumné sondy specifikuji fáze výběru střední školy a navrhuji konkrétní doporučení pro postup při tomto výběru pro žáka se specifickými poruchami učení. V teoretické části diplomové práce vymezuji na základě prostudované odborné literatury základní pojmy: specifické poruchy učení, sebepojetí jedince a kariérní poradenství. Dále popisuji projevy specifických poruch učení, které mají návaznost na volbu strategie při výběru střední školy pro tyto žáky. V praktické části uskutečňuji výzkumnou sondu. Výzkumný vzorek tvoří respondenti devátých ročníků se specifickými poruchami učení ze čtyř krajů (Hlavní město Praha, Plzeňský, Ústecký a Moravskoslezský kraj). Výzkumná sonda je provedena formou nestandardizovaného dotazníkového šetření, jehož výsledky nabývají kvantitativních a kvalitativních hodnot. V závěru práce shrnuji soubor doporučení a postupů, které se v optice výsledků výzkumného šetření jeví jako nosné pro výběr střední školy pro žáka se specifickými poruchami učení. Také...
How to choose a secondary school for a child with specific learning disabilities The aim of the diploma thesis was to outline the current situation in the secondary school choice for pupils with specific learning disabilities and to arouse discussion about the topic. The thesis has the form of an overview study followed by a research probe. On the basis of the research probe, stages of secondary school choice are specified and recommendations regarding the choice are presented for the pupils with specific learning disabilities. The theoretical part of the diploma thesis deals with the definition of the following main terms based on the literature studied: specific learning disabilities, self-concept and career counseling. Further, the thesis includes a description of symptoms of the specific learning disabilities that are connected with the preferred strategy for secondary school choice. In the practical part of the thesis, the research probe is provided. The research sample is represented by pupils with specific learning disabilities attending the 9th grade of school in four regions (Prague, Pilsen, Ústí nad Labem and Moravian-Silesian region). The research probe has the form of a non-standard survey study, the results of which have both quantitative and qualitative value. In conclusion, the...