Jazykové dovednosti v předškolním věku a jejich rozvíjení
Language Skills in Preschool Age and their Development
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53699Identifikátory
SIS: 119841
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janovec, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
9. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
předškolní věk, jazyk, řeč, mateřská škola, rodina, jazykové dovednosti, vzdělávací projektKlíčová slova (anglicky)
Preschool Age, Language, Speech, Nursery School, Family, Language Skills, Educational ProjectJazyková výchova prolíná všemi činnostmi v mateřské škole. V teoretické části své diplomové práce se věnuji rozvíjení jazykových dovedností předškolních dětí. Vývoji řeči a jazyka u předškolních dětí, jak v rodině, tak v mateřské škole. Správnému rozvoji řeči ve všech jazykových rovinách. Zabývám se zpracováním jazykové výchovy v současném kurikulu předškolní výchovy, jazykovými kompetencemi, které by mělo předškolní dítě zvládnout před odchodem do základní školy. Objasňuji terminologii jazykové výchovy a rozvoje předčtenářských dovedností jako její součásti, dále zdůvodňuji důležitost této výchovy před tím, než se dítě učí číst. Kladu důraz na seznamování dětí s knihou, na správný mluvní vzor učitelky v mateřské škole. V závěru své práce se zabývám poruchami řeči a poruchou učení dyslexií.V praktické části své diplomové práce ukazuji vytvořený projekt rozvoje jazykové výchovy, který prolíná činnostmi řízenými i volnými v mateřské škole. V projektu chci ukázat, jak jsem prakticky rozvíjela jazykové a předčtenářské dovednosti u dětí před odchodem do základní školy.
Language education permeates all nursery school activities. Theoretical part of this thesis is devoted into three parts: developing the language skills of preschool children, speech and language development in preschool children at home and in the nursery school, the proper development of speech at all language levels. I deal with the processing of language education in the current curriculum for preschool education, language competence, which should preschool child handle before attending primary school. I clarify the terminology, language education and the development of pre-reading skills, I give reasons for the importance of education before a child learns to read. I emphasize to familiarizing children with the book, the correct speech pattern of nursery school teachers. At the end of my work I deal with speech and learning disability dyslexia. In the practical part of my thesis I demonstrate created project of the development of language education which permeates controlled and free activities in a nursery school. In the project I want to show you how I have practically developed language and pre-reading skills of children before attending primary school.