Rodina a škola jako socializační činitelé reprodukující genderové stereotypy v souvislosti s genderovou segregací na trhu práce
Family and school as the agents of socialization reproducing gender stereotypes in connection with gender segregation at the labour market
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53443Identifikátory
SIS: 117872
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlík, Radomír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
10. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rodina, škola, gender, stereotyp, genderové stereotypy, socizalizace, trh práce, genderová segregaceKlíčová slova (anglicky)
family, school, gender, stereotype, gender stereotypes, socialization, labour market, gender segregationV diplomové práci si klademe otázku, zda instituce rodiny a školy jako významných socializačních činitelů reprodukují genderové stereotypy spojující ženy s rolí pečovatelky o rodinu a o domácnost a muže s rolí živitele rodiny a s orientací na oblast technického zaměření. Zabýváme se tím, zda rodina a škola reprodukují tyto stereotypy v souvislosti s pojetím kariéry a ve vztahu k horizontální a vertikální segregaci na trhu práce. Reprodukci genderového stereotypu ženy pečovatelky o rodinu a o domácnost a stereotypu muže živitele rodiny a stereotypu spojujícího spíše muže než ženy s orientací na oblast technického zaměření propojujeme s teorií genderového schématu Sandry Bem a konceptem habitu Pierra Bourdieuho. V diplomové práci se soustřeďujeme na českou společnost, a to především v období let 2001 až 2011. Za účelem zodpovězení otázky vycházíme z literatury, kvantitativních a kvalitativních výzkumů zabývajících se námi sledovanou problematikou, ze statistik Českého statistického úřadu, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ústavu pro informace ve vzdělávání a z vybraných údajů mezinárodních longitudinálních výzkumů International Social Survey Programme (ISSP) a European Values Study (EVS). První kapitola diplomové práce se zabývá vymezením pojmů...
In the diploma thesis we ask the question whether the important agents of socialization family and school reproduce gender stereotypes which associate women with the role of a carer about family and household and men with the role of a breadwinner and with the orientation to the field of technology. We focus on whether family and school reproduce these stereotypes in connection with the definition of a career and in relation to horizontal and vertical segregation at the labour market. The reproduction of gender stereotypes viewing women as carer about family and household and men as breadwinners and the reproduction of gender stereotype connecting rather men than women with technical orientation are conjoined with gender scheme theory of Sandra Bem and with Pierre Bourdieu's concept of habitus. The diploma thesis aims at the Czech society, mainly in the period from 2001 to 2011. To answer the question we ask in the diploma thesis we draw on literature, on quantitative and qualitative research dealing with the themes we are concerned with, on statistics of Czech Statistical Office, Ministry of Education, Youth and Sports, Ministry of Labour and Social Affairs, Institute for Information on Education, and on selected data from international longitudinal research International Social Survey Programme...