Možnosti využití terapií u dětí s kombinovanými vadami v předškolním věku
Possibilities of using therapies for children with combined disabilities during preschool age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53408Identifiers
Study Information System: 111129
CU Caralogue: 990015957990106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Valešová Malecová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mateřská škola, dítě, terapie, terapeut, kombinované vady, mentální retardace, dětská mozková obrna, autismus, epilepsie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, Snoezelen, canisterapie, hipoterapieKeywords (English)
nursery school, child, therapy, therapist, multiple disabilities, mental retardation, infantile cerebral paralysis, autism, epilepsy, music therapy, art therapy, occupational therapy, Snoezelen, canistherapy, hippotherapyDiplomová práce se zabývá možnostmi využití terapií u předškolních dětí s kombinovanými vadami ve speciálních mateřských školách a běžných mateřských školách se speciálními třídami. Přináší přehled terapií, které se na školách vyskytují nejvíce. Na základě teoretických poznatků o jednotlivých terapiích mapuje, jak jsou začleněny do výchovně vzdělávacího procesu v mateřských školách. Analýza dotazníkového šetření poukazuje na nedostatky, které byly podkladem k vytvoření návrhu na zefektivnění terapií v těchto zařízeních.
The diploma thesis considers possibilities of using therapies for preschool children with multiple disabilities in special nursery schools and in common nurseries with special classes. Provides an overview of therapies which mostly occur in schools. Based on the theoretical knowledge about single therapies identifies, how are integrated into the educational process in kindergartens. The analysis of the questionnaire survey highlights the shortcomings, that were the basis for a proposal to streamline therapies in these facilities.