Postoje rodičů k integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol se zaměřením na integraci dětí s dětským autismem
Parents attitude to integration of children with special needs to common schools focused on integration of children with autism
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53401Identifiers
Study Information System: 135304
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Mrkosová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dítě předškolního věku, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, poruchy autistického spektra, výchova a vzdělání, integraceKeywords (English)
Preschool child, child with special needs, Autism Spectrum Disorders, education, integration. Preschool child, child with special needs, Autism Spectrum Disorders, education, integration. Preschool child, child with special needs, Autism Spectrum Disorders, education, integrationInstitucionální výchova a vzdělávání dětí v předškolním věku jsou založeny na individuálním přístupu pedagogů mateřských škol. Výchova a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je z tohoto důvodu vhodná právě v mateřských školách, kde se mohou tyto děti přirozeně rozvíjet ve skupině svých vrstevníků a zároveň se také rozvíjí postoje a hodnoty ostatních dětí k odlišnostem. Teoretická část se nejprve zabývá otázkou předškolní výchovy a vzdělávání. Poté se orientuje na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, jeho rodinu a vzdělávání. Další specifická část popisuje podrobněji poruchy autistického spektra s podpůrnými aspekty výchovy a vzdělávání dětí s autismem. Poslední část řeší problematiku integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část uvádí výsledky šetření v oblasti postojů rodičů předškolních dětí k individuální integraci dětí do běžných mateřských škol a zároveň představuje jeden z úspěšných příkladů individuální integrace dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy.
Instututional education of preschool children is based on individual attitude of the educators at nursery schools. Education of children with special needs is for that reason just siutable at nursery schools where these children can be naturally developed in the group of the same-age children and also the attitudes and values to the dissimilarity of another children are developed alongside. The theoretical part first of all deals with the qestion of the preschool education. Than it concentrates on child with special needs, its family and education. The next specific part describes Autism Spectrum Disorders in detail and the supporting educational aspects of children with autism. The last part deals with the integration problems of children with special needs. The practical part presents the results in sphere attitudes of preschools children's parents to the individual integration of children to common nursery schools and also presents one of the successful examples of individual integration of the child with autism to the common nursery school.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Role pečujících osob v rodině s dítětem s dětskou mozkovou obrnou
Defence status: DEFENDEDJanečková, Klára (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 23. 5. 2016 -
Specifika sociální práce s rodinou v rozvodu z pohledu sociálně právní ochrany dětí
Defence status: DEFENDEDSvobodová, Lucie (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2015)Date of defense: 10. 9. 2015Tato práce pojednává zejména o ochraně dítěte v souvislosti s rozvodem či rozchodem jeho rodičů a zabývá se úlohou orgánu sociálně - právní ochrany dětí a soudu v této problematice. Vymezuje především z hlediska platné ... -
Vliv hormonální antikoncepce při výběru partnera na zdraví a vývoj potomků
Defence status: DEFENDEDPodobová, Lucia (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2014)Date of defense: 3. 2. 2014