Zoorehabilitace v pedagogické praxi
Zoorehabilitation in process of education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53115Identifikátory
SIS: 97915
Kolekce
- Kvalifikační práce [18049]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáčková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
9. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Zoorehabilitace, mateřská škola, interakce, dítě předškolního věku, zvíře, chov, návštěvní program, pozitiva, negativa, zúčastněné pozorování, dotazník, rodiče, personál, praxeKlíčová slova (anglicky)
Zoorehabilitation, kindergarten, interaction, child in the preschool age, animal, breeding, visiting program, positives and negatives, participated observation, questionnaire, parents, staff, pedagogical practiceTato práce se zabývá problematikou chovů a návštěvních programů se zvířaty (možnosti, důvody, pozitiva, negativa, hodnocení rodičů a personálu) v mateřských školách ve dvou nejlidnatějších krajích ČR. Dále podrobně rozebírá vliv přítomnosti vybraných bezobratlých zvířat na děti předškolního věku ve dvou určených mateřských školách a zjišťuje postoje a hodnocení chovu zvířat rodiči dětí ve zvolených třídách. Jedná se o kombinovaný empirický aplikovaný výzkum, jehož metodami jsou přímé zúčastněné nestrukturované pozorování jednotlivce i skupiny, pořizování videozáznamu, explorativní metoda - dotazník (pro rodiče dětí ve třídě a pro mateřské školy) a analýza dat z dotazníků a evaluace zjištěných výsledků. Práce je rozdělena do tří částí podle cílové skupiny, na kterou je výzkum zaměřen. Výsledky vypovídají a ve shodě s dále uvedenou literaturou potvrzují důležitost stálé přítomnosti zvířat v blízkosti dětí předškolního věku a to hned v několika oblastech rozvoje jejich osobnosti (emoce, environmentální cítění, komunikace, motivace, odpovědnost, ohleduplnost, soustředěnost, pozornost, smysly, zájem, zklidnění, poznání - koloběh života a charakteristiky zvířat). Personál a rodiče ale často nejednají v zájmu dítěte nebo mu jdou opačným příkladem. Vyskytující se problémy okolo chovu a návštěvních programů...
This thesis deals with breeding and visiting programs with animals (options, reasons, positives and negatives, evaluation of parents and staff) in kindergartens in the two most populous regions in the Czech Republic. Further it provides an in depth analysis of influence of selected invertebrate animals on preschool children in two specified kindergartens and looks into parent's attitudes and evaluation of animal breeding in the chosen classes. It is a combinated empirical applied research whose methods are directly participated unstructured observation of individuals or groups, video recording, explorative method - questionnaire (for the children's parents in the class and for the kindergartens) and analysis of qualitative data from the questionnaires and evaluation of the results. The thesis is divided into three parts according to the target group on which the research is focused. Both the results and the specified literature confirm the importance of continuous presense of animals in the proximity of preschool aged children in several areas of their personality development (emotions, environmental feelings, communication, motivation, responsibility, thoughtfulness, concentration, attention, senses, interest, calming down, cognition - the cycle of life and animal characteristics). Staff and...