Rozdíly ve výuce lyžování smykových a carvingových oblouků
The differecces in teaching skiing sliding and carving turns
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52578Identifiers
Study Information System: 106400
CU Caralogue: 990016017820106986
Collections
- Kvalifikační práce [19360]
Author
Advisor
Referee
Jahodová, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Physical Education and Sport Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lyžování dětí, smyková technika, carving, lyžařská škola, lyžařský kurzKeywords (English)
skiing of children, shear technique, carving, ski school, ski lessonsBakalářská práce se věnuje problematice rozdílů mezi dvěma lyžařskými technikami při výuce dětí do 15 let. Jedná se o techniky smykovou a carving. V teoretické části se věnujeme vymezení základních rozdílů mezi zkoumanými technikami a v praktické části tyto rozdíly ověřujeme. Praktická část se věnuje přípravě, realizaci a hodnocení dvou experimentů. V prvním experimentu byly vybrány děti a rozděleny do čtyř skupin podle věku a techniky, na kterou se zaměřily. Experiment se odehrával v lyžařské škole SKI klubu Telnice. Porovnávali jsme parametry jako rychlost výuky, úspěšnost projetí stanovené tratě a rychlost projetí tratě. Stejné parametry jsme hodnotili i u druhého experimentu, který byl zaměřený na žáky 2. stupně základní školy Povrly. Nakonec jsme porovnávali oba experimenty, výsledky druhého experimentu měly potvrdit výsledky prvního experimentu.
This thesis deals with the issue of differences between the two techniques in the teaching of children under 15 years. There are sliding and carving techniques. In the theoretical part we are defining the basic differences between both techniques and practical part, we are evaluating these differences. The practical part is devoted to the preparation, implementation and evaluation of two experiments. In the first experiment children were classified into four groups according to the age and the skiing technique. The experiment took place at the ski school called Ski Club Telnice. We compared parameters such as speed of learning, the success of passing the specified routes and speed of passing tracks. The same parameters were evaluated also in the second experiment, which was aimed at pupils of the 2nd grade of elementary school in Povrly. Finally, we compared both experiments, the results of the second experiment should confirm the results of the first experiment.