Skauting jako možnost využití volného času pro osoby s postižením
Scouting as possibility how spend leisure time for persons with disabilities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52577Identifiers
Study Information System: 122017
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Prouzová-Květoňová, Regina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dítě s postižením, mentální postižení, skauting, specifické potřeby, volný čas, začleněníKeywords (English)
child with a disability, mental disability, scouting, special needs, leisure time, integrationPrincipy skautingu jsou založeny na pomoci těm, kteří pomoc potřebují, a při práci se svými členy by měl Junák vycházet z těchto základů. To předpokládá, že začleňování dětí s postižením by mělo být v této organizaci podporováno. Vedoucí ale často narážejí na překážky, které musí překonávat, pokud se rozhodnou přijmout dítě s postižením. Problémem je především nedostatek informací o zásadách práce s dětmi s postižením. Vedoucí potom nemohou dostatečně vysvětlit svým členům individuální potřeby dítěte s postižením v jejich oddíle. Ostatní děti také z tohoto důvodu nemusí přijmout dítě s postižením mezi sebe. Vedoucí se může setkat například s dítětem s mentálním postižením. Toto postižení zahrnuje nutnost specifického přístupu k dítěti, a proto je nutné znát zásady práce s tímto dítětem, aby se jeho začlenění do oddílu podařilo.
The principles of Scouting are based on helping those who need help, and work with its members should in Junák come out from these foundations. This implies that the inclusion of children with disabilities should be encouraged in this organization. But leaders often face barriers that must overcome if they decide to adopt a child with a disability. The problem is mainly a lack of information on the principles of working with children with disabilities. Leaders then can not adequately explain to their members the individual needs of children with disabilities in their troop. Other children also for this reason may not accept a child with a disability among themselves. The leader may for example encounter a child with intellectual disabilities. This includes the need for disability-specific approach to the child, and therefore it is necessary to know the principles of working with the child to succeeded his inclusion to the troop.