Řízení mateřských škol ve Středočeském kraji z pohledu manažerských funkcí
Nursery School Management in Central Bohemia - Managerial Functions
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52313Identifiers
Study Information System: 133052
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Mateřská škola, řízení, manažerské funkce, plánování, organizování, vedení lidí, kontrolaKeywords (English)
Nursery school, management, managerial functions, planning, organizing, leadership, monitoring(abstrakt) Tématem této práce je systém řízení mateřských škol ve Středočeském kraji z pohledu uplatňování manažerských funkcí. V důsledku legislativních změn získaly školy poměrně značnou autonomii, která klade vysoké požadavky na ředitele v oblasti řízení. Kvalita výchovně vzdělávacího procesu každé školy a jejího možného dalšího rozvoje závisí na jejím řízení. Výzkumná část je zaměřena na otázku strategického plánování, nastavení komunikačního systému, povinností zaměstnanců, delegování pracovních úkolů, způsobu realizace hospitační činnosti nebo nastavení evaluačního systému školy. Záměrem práce je poukázat na případná kritická místa v řízení tohoto typu škol a zároveň provést komparaci velkých a malých mateřských škol v jednotlivých oblastech řízení.
The topic of this thesis is the management system of kindergartens in Central Bohemia from the perspective of applying managerial functions. Due to legislative changes, kindergartens were more or less given considerable autonomy imposing high requirements on their directors in the area of management. The quality of educational process of each kindergarten and its further development potential depends on its management. The research part focuses on strategic planning, communication system parameters, obligations of employees, task delegation, implementation of inspection activities and school evaluation system parameters. The aim of this thesis is to point out potential problems concerning the management of kindergartens as well as to compare large and small kindergartens in individual management areas.