Efektivita tréninku pracovní paměti
Efficiency of working memory training
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52286Identifiers
Study Information System: 121361
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Pavelková, Isabella
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kognitivní trénink, pracovní paměť, n-back taskKeywords (English)
cognitive training, working memory, n-back taskTato bakalářská práce se zaměřuje na ověřování efektivity programu NBack Campaign, určeného k tréninku pracovní paměti a také navazuje na evaluace autorky programu Anny Páchové. Náš výzkum pokračoval v tradici evaluace programů určených k tréninku kognitivních funkcí. V našem výzkumu jsme se rozhodli využít design pretest, tréninková část a retest. Na základě analýzy literatury jsme dospěli k závěru, že výzkum pracovní paměti u dětí mezi 10. a 18. rokem je okrajovým tématem a objevuje se pouze ve studiích mapujících vývoj pracovní paměti. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli zařadit do našeho výzkumu 26 dětí z osmiletého gymnázia. Chtěli jsme si ověřit, jak na daný program budou reagovat a jaký na ně bude mít vliv trénink. Náš výzkum byl proveden v průběhu tří měsíců, během nichž došlo ke zmenšení výzkumného vzorku. Následná analýza nasbíraných dat potvrdila statisticky významný posun v úlohách, na nichž děti trénovaly. Transfer do jiných úloh se neprokázal. Proto jsme se rozhodli dále věnovat jednotlivým žákům a jejich specifikům. Klíčová slova: Kognitivní trénink, pracovní paměť, NBack Campaign, n-back úlohy, prostorové matice, transfer
This thesis concentrates on verification of efficiency of the program NBack Campaign, destined for working memory training, and continues the evaluation of the author of the program Anna Páchová. Our research has continued in the tradition of the evaluation of programs destined for training of cognitive functions. We have decided to use design pretest, training part and retest in our research. Based on the analyse of literature we concluded, that the research of working memory of children at the age between 10 and 18 years is peripheral issue and appears just in studies of the development of working memory. For this reason we decided to include 26 children from eight-year grammar school. We wanted to check, how they would respond on the programm and how the training would affect them. Our research was realized during three months and the research sample was reduced during that time. Following analysis of collected data has confirmed the statistically important shift in tasks children have trained in. Transfer into other tasks has not been shown. That is why we have decided to devote our time to individual pupils and their special characteristics. Keywords: Cognitive training, working memory, Nback Campaign, n-back task, spatial matrix, transfer