Lycées francais d'enseignement général
French lycées of general education
Francouzská lycea všeobecného zaměření
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51617Identifiers
Study Information System: 121472
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Suková Vychopňová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
French
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
francouzská lycea, středoškolské vzdělání, baccalauréat, reforma školství, známkováníKeywords (English)
French lycées, secondary education, baccalauréat, educational reform, grading systemHlavním cílem této práce je popsat francouzská lycea všeobecného zaměření. První část této práce je věnována rozdílům a podobnostem mezi tímto specifickým typem lyceí a ostatními typy lyceí. Nejdříve jsou lycea situována mezi ostatní vzdělávací stupně, poté je zmíněn vývoj francouzského školského systému a nakonec jsou porovnány různé typy lyceí. Poté, v druhé části, je popsána struktura těchto lyceí, stejně tak je popsán pedagogický sbor a je uvedeno několik aktuálních problémů. Také je zde začleněna nová reforma školství. Poslední část této práce je zaměřena na známkování a na závěrečnou zkoušku "baccalauréat", která ukončuje středoškolské vzdělání a umožňuje pokračovat ve studiu na vysoké škole.
The main aim of this thesis is to describe the French lycées of general education. The first part of this thesis is devoted to the differences and similarities between this specific type of lycées and the other types of lycées. At first, the lycées are situated among the other educational stages, then the evolution of the French educational system is mentioned and finally the different types of lycées are contrasted. Then, in the second part, the structure of these lycées is described as well as the pedagogical staff and several recent issues are indicated. The new educational reform is also incorporated in this section. The last part of this thesis is focused on the grading system and on the final exam "baccalauréat" that ends the secondary education and gives access to the higher education.