Pronunciation of words of French origin in contemporary English
Výslovnost slov francouzského původu v současné angličtině
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51398Identifiers
Study Information System: 95956
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Matuchová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Anotační list Název bakalářské práce: Výslovnost slov francouzského původu v současné angličtině Klíčová slova: Anglický jazyk, francouzský jazyk, výslovnost, souhláska, samohláska, slovní přízvuk, pravopis, výpůjčka. Abstrakt: Bakalářská práce Výslovnost slov francouzského původu v současné francouzštině se zabývá slovy přejatými do angličtiny z francouzštiny, a to z hlediska jejich výslovnosti. Cílem je pojmenovat základní rozdíly a zjistit, zda je v nich existuje určitá pravidelnost nebo tendence. Teoretická část podává základní informace o historii anglického jazyka, s důrazem na slova vypůjčená z francouzštiny. Dále zkoumá fonetické systémy těchto dvou jazyků. Praktická část zkoumá metodou srovnávací analýzy výslovnost jednotlivých lexikálních jednotek, hlavně změny, kterými projdou. Výzkum ukázal, že můžeme pozorovat určité tendence, ale vždy se mohou objevit výjimky. Také se ukázalo, že výslovnost samohlásek je méně předvídatelná než výslovnost souhlásek a že změny v jednotlivých hláskách úzce souvisí s pravopisem a s přízvukem daného slova.
Title of the bachelor thesis: The Pronunciation of Words of French Origin in Contemporary English Key words: English language, French language, pronunciation, vowel, consonant, word stress, spelling, borrowing. Abstract The bachelor thesis The Pronunciation of Words of French Origin in contemporary English analyses French borrowings in the English language from the point of view of their pronunciation. Its aim is to name the basic differences and to find if there are any regularities or tendencies. The theoretical part provides general information about the history of the English language, with special attention to lexical units that it borrowed from French. It also explores the phonetic systems of the two languages. The practical part examines, through the means of comparative analysis, the pronunciation of individual lexical units, especially the changes that it undergoes. The research showed that certain tendencies can be observed, although there are always exceptions. It was proved that the pronunciation of vowels is predictable to a lesser degree than that of consonants and that the changes or modifications of individual sounds are closely connected to spelling and to word stress.