Vliv zvyšování počtu dětí ve třídách mateřských škol na práci ředitelky při řízení školy
Effect of increasing the numer of children in kindergarten classes on management of the school
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51340Identifikátory
SIS: 88926
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trojanová, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
15. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Kapacita, kompetence ředitele, mateřská škola, manažer, normativní metoda, pedagog, překrývání pedagogů, rizika, výjimka z počtu dětí, zřizovatelKlíčová slova (anglicky)
capability, competence of headmistress, nursery schools, manager, normative principle, teacher, parallel teaching, risk, exception number of children, founder of schoolShrnutí Závěrečná bakalářská práce se zabývá situací ředitelek mateřských škol, které na žádost zřizovatele umožnit předškolní vzdělávání co největšímu počtu dětí, naplňují třídy na maximální povolenou výjimku z počtu dětí danou zák. 561/2004 Sb. (školský zákon). Mapuje dosavadní zkušenosti ředitelek s řízením škol, hledá oblasti řízení a upozorňuje na největší rizika a obtíže, do kterých se promítne vysoká naplněnost školy a tříd. Vychází z poznatků dosažitelné literatury, vlastní praxe a zkušeností ředitelek mateřských škol Prahy 5. Vlastní výzkum, za použití výzkumných metod, analyzuje, ve kterých oblastech řídící práce se podle zkušeností ředitelek markantněji projeví důsledky výrazného zvyšování počtu dětí a maximální naplněnosti tříd. Uvažuje o možnosti, zda je optimálním východiskem řešit problém nedostatku míst v mateřských školách naplněním tříd na nejvyšší možný počet dětí.
The final bachelor work deals with the situation of headmistresses in nursery schools , who on founder's request to make pre-school education possible for the lar- gest number of children , fill up the classes with children up to their maximum permis- sible number according to the Law 561 / 2004 Sb. ( Education Law ) The work maps hitherto headmistresses' experience concerning school management , searches for management areas and warns about the highest risk and difficulties which are connected with a large number of children at school and classes. It is based on the knowledge included in available literature, my own practice and on headmistresses' experience at nursery schools in Prague 5. Using exploatory methods and headmistresses'experience, my own research examines the areas of management which show starker effects of the distinctive raising in the number of children and the maximum capacity in classes. It considers the possibility if there is an optimum solution to solve the problem of insufficiency of posts in nursery schools with enrolling the largest possible number of children .