Tvorba školního vzdělávacího programu a možnosti jeijich úprav
Creation of educational programs and editing possibilities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51298Identifiers
Study Information System: 90935
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Trunda, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní vzdělávací program, rámcový vzdělávací program, Česká školní inspekce, soulad školního vzdělávacího programu, interní hodnocení, externí hodnoceníKeywords (English)
School educational programme, framework educational programme, Czech School Inspectorate, compliance of school educational programme, internal assessment, external assessmentResumé Bakalářská práce se zabývá tvorbou a možnostmi úprav školních vzdělávacích programů základních škol. Na základě poznatků závěrů tematických zpráv ČŠI a dotazníkového šetření mapuje úpravy školních vzdělávacích programů a upozorňuje na jejich nejčastější nedostatky. Výzkumná část práce je zaměřená na zjištění nejčastěji upravovaných oblastí školních vzdělávacích programů v návaznosti na interní a externí hodnocení. Četnost úprav je následně porovnávána s hodnocením souladů školních vzdělávacích programů s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání Českou školní inspekcí. V návaznosti na aktuální situaci je do bakalářské práce rovněž zařazena část týkající se navrhované novely školského zákona vztahující se ke změnám v oblasti tvorby rámcově vzdělávacích a školních vzdělávacích programů. V závěru práce je návrh stručného manuálu pro ředitele základních škol, který obsahuje doporučení pro tvorbu a úpravy školních vzdělávacích programů, vycházející ze zkušeností ředitelů škol a hodnocení České školní inspekce.
The Bachelor degree dissertion consists of the creation and possible changes in primary school educational programmes. Based on the knowledge of the conclusions of the thematic reports of the Czech School Inspectorate and the questionnaire survey mapping out the changes in school educational programmes and draws attention to their most frequent shortcomings. The research part of the dissertation focuses on the findings of the most frequently changed area of school educational programmes further to internal and external assessment. The frequency of the changes is subsequently compared with the assessment of compliance of school educational programmes with the Framework Education Programme for primary education of the Czech School Inspectorate. Further to the current situation a section is also included in the dissertation applying to the proposed amendment of the School Act applying to changes in the creation of framework educational and school educational programmes. The dissertation concludes with a draft concise manual for primary school headmasters containing recommendations for creating and changing school education programmes based on the experience of school headmasters and the assessments of the Czech School Inspectorate.