Genderové rozdíly ve hře a výběru hraček předškolních dětí
Games of preschool girls and boys
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50841Identifiers
Study Information System: 97683
Collections
- Kvalifikační práce [17059]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hra, hračky, genderKeywords (English)
game, toy, genderGenderové rozdíly u dětí podstatně ovlivňují jejich budoucí pojetí identity. Je důležité, aby lidé, kteří na děti působí, nebyli vázáni genderovými stereotypy, a nechali dítěti pravou volnost při výběru hraček a hře s nimi. Genderové stereotypy nevznikají pouze na biologických základech, ale jsou ovlivněny i sociálně. Cílem mé práce je zjistit, zda jsou děti předškolního věku již natolik genderově vyhraněné, že se to projeví při výběru hraček a při hře. Na základě vývojových teorií lze očekávat, že děti v předškolním věku již budou mít vybudovanou základní genderovou identitu, která však dosud bude jimi vnímána jako částečně změnitelná. K dosažení cílů jsem použila individuální rozhovor s dětmi a jejich následné strukturované pozorování při volné hře. Z mého výzkumu vyplývá, že předškolní děti ve většině případů mají stejnou představu o tom, co patří dívkám a co chlapcům jako dospělí lidé. Při volné hře se tento rozdíl příliš neprojevil u dívek, které si hrají stejně rády s kuchyňkou jako s auty. U chlapců je jejich genderová vyhraněnost mnohem výraznější.
Gender differences between children take an important part in the process of creating their future concept of identity. It is important that people who care about children wouldn't restrict children because of following common gender stereotypes. Many differences between men and women are based on social rules so they are not naturally created. The aim of my work is to determine whether pre - school children are already so clear-cut in gender that it will affect the selection of toys and play or not. Based on developmental theories can be expected that preschoolers have already built the basic gender identity, but they still would be seen as partially changeable. To achieve the goals I used individual interview method with the children and their subsequent structured observations during their free play. Major outcome of my research is that preschool children in the most cases have the same idea like adults about what the girls and boys prefer. Observation of the free play shows that girls are not that strongly decided in gender questions as boys are.