Výuka aktivit v přírodě na ZŠ v Kladně pohledem ředitelů a učitelů TV
Teaching of outdoor activities at primary schools in Kladno from the view of and PE teachers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50348Identifiers
Study Information System: 90416
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Turčová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
aktivity v přírodě, tělesná výchova, vzdělávací program, základní školyKeywords (English)
Outdoor activities, Physical education, Educational program, Primary schoolsNázev práce: Výuka aktivit v přírodě na ZŠ v Kladně pohledem ředitelů a učitelů TV Cíle práce: Zjistit, jak probíhá výuka aktivit v přírodě na základních školách v Kladně, respektive které aktivity v přírodě jsou žákům nabízeny a v jaké formě je výuka aktivit v přírodě realizována. Metoda práce: Výzkum této práce byl prováděn kvantitativní metodou. K získání potřebných informací byly sestaveny dva typy dotazníků, dotazník pro ředitele základních škol a dotazník pro učitele tělesné výchovy na 2. stupni základních škol. Výzkumný soubor tvořilo 11 ředitelů a 23 učitelů. Výsledky: Podle zjištěných výsledků probíhá výuka aktivit v přírodě na základních školách v Kladně ve dvou formách, převažující formou je kurzovní výuka aktivit v přírodě. Z nabídky kurzů aktivit v přírodě (lyžařský, snowboardový, turistický, cyklistický, vodácký, zážitkový) jsou na většině škol realizovány hlavně kurzy lyžařské. Další formou výuky aktivit v přírodě je zařazování některých pohybových činností do hodin tělesné výchovy. Výsledky výzkumu ukázaly, že většina učitelů tyto činnosti do hodin zařazuje, nejčastěji se jedná o chůzi a běh terénem a pohybové hry. Učitelé tělesné výchovy nahlížejí na aktivity v přírodě pozitivně, většina učitelů vidí aktivity v přírodě jako důležitou součást výuky. Klíčová slova: aktivity v...
Title: Teaching of outdoor activities at primary schools in Kladno from the view of headmasters and PE teachers Objectives: To find out how the teaching of outdoor activities takes place at primary schools in Kladno, respectively which outdoor activities are offered to students and what form of teaching is realized. Method: Research of this work was carried out by quantitative method. To obtain the necessary information there has been prepared two types of questionnaires, the questionnaire for headmasters of primary schools and a questionnaire for teachers of physical education at the 2nd grade of primary schools. The research sample consisted of 11 headmasters and 23 teachers. Results: According to the results the teaching of outdoor activities at primary schools in Kladno takes place in two forms, courses of teaching activities in nature are predominant form. From the courses of outdoor activities (skiing, snowboarding, hiking, cycling, canoeing, adventure) are in most schools implemented mainly ski courses. Another form of teaching is the inclusion of some physical activities in physical education classes. The research results showed that most teachers include such activities in lessons, mainly they choose running and walking in terrain or motoric games. PE teachers assess outdoor activities...