Výběr a užití vulgarismů v závislosti na situaci u žáků a žákyň osmé třídy
Selection and usage of dirty words bias scholars in the 8th grade of elementary school
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49838Identifikátory
SIS: 111497
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Levínská, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vulgarita, adolescence, verbální agrese, komunikaceKlíčová slova (anglicky)
vulgarity, adolescence, verbal aggression, communicationVulgarita je velice důležitý socio-psychologicko-komunikační jev, ovlivňující život většiny lidí. Přesto v České republice existují pouze tři výzkumy na toto téma. V poslední době je vulgarita čím dál tím častěji zmiňována v souvislosti s dětmi a adolescenty. Proto si tato práce klade za cíl zmapovat současnou verbální vulgaritu adolescentů, přesněji žáků osmé třídy. Frekvenci používání vybraných vulgárních slov, rozdíly používání vulgárních slov v závislosti na jednotlivém prostředí, míru vulgárnosti, jakou žáci/kyně přisuzují jednotlivým vulgárním výrazům. Zároveň, se tato práce snaží najít rozdíly v používání vulgárních slov u žáků a žákyň. Výsledky výzkumu prokázaly, že existuje rozdíl v používání vulgárních slov mezi jednotlivými prostředími, ve kterých se žáci/kyně nachází. Zároveň existují rozdíly v používání vulgárních slov mezi žáky a žákyněmi. Výzkum ukázal, že na používání vulgárních slov mají větší vliv spolužáci a kamarádi, než velikost města, ve kterém jedinec žije. Tato práce se snaží proniknout do problému vulgarity u adolescentů, zmapovat základní vulgární slova, která žáci/kyně osmých tříd používají a vytvořit přehled o současné vulgaritě žáků/kyň, aby v budoucnu bylo možné vytvořit porovnání a informovat, jakým směrem se vulgarita adolescentů ubírá.
Vulgarity is a very important socio -psychological - communication phenomenon, affecting life of many people. However there are only three research papers in the Czech Republic concerning this topic. Lately, vulgarity has often been mentioned in connection with children and adolescents. Therefore the aim of this paper was to map current verbal vulgarity of adolescents, with the focus on students of the eighth grade of elementary school. This work deals mainly with frequency of using sampled vulgarism, differences of using vulgarism depending on circumstances, the intensity of vulgarity, which students attribute to sampled vulgarism. At the same time the research paper tried to find differences in using "bad words" by boys and girls. Research findings proved the differences in using vulgarism depending on the circumstances in which the students act. At the same time there are differences in using vulgarism between males and females. The research also revealed that the usage of vulgarism is more affected by schoolmates and friends than by the size of the city where the children live. The aim of this paper was to tackle the problem of vulgarism usage by adolescents, to map the basic "bad words" which are being used by the students of the eight grade. The aim of the paper was also to create an overview...