Veřejně a literárně činní učitelé na Kolínsku 1848 - 1948
Publically and literarily active Teachers in Kolin and vicinity 1848 - 1948
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49773Identifiers
Study Information System: 102444
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Charvátová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - History Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kolín, dějiny, školství, kolínští učitelé, kolínští literátiKeywords (English)
Kolin, history, education, teachers from Kolin, writers from KolinBakalářská práce pojednává o učitelích v Kolíně a okolí a jejich činnosti v kulturním a politickém životě města. Časově je práce vymezena lety 1848 až 1948 s mírným přesahem. Z praktických důvodů je práce rozdělena na tři oddíly, které zahrnují období 1848 - 1900, 1900 - 1918 a 1918 - 1948. Každý z nich obsahuje část, která popisuje historii města z hlediska hospodářského, kulturního a politického vývoje. V další části jsou zpracovány dějiny dvou kolínských škol, jejichž vznik měl pro město velký význam: gymnázium a obchodní akademie. Poslední část se zaměřuje na vybrané učitele. U každého z nich je uvedena krátká biografie, umělecká činnost a hlavně jejich činnost ve veřejném životě města Kolín. Práce obsahuje i přílohu, ve které jsou připojeny ukázky z tvorby několika z nich a dobové fotografie z města.
The bachelor thesis deals with the teachers in Kolin and the surrounding area and their involvement in the cultural and political life of the town. In terms of scope, the work covers the years from 1848 to 1948 with a slight overlap. For practical reasons the thesis is divided into three sections covering the periods 1848-1900, 1900-1918 and 1918-1948. Each section contains a part describing the history of the town, its economic, cultural and political development. The next part includes the history of two schools in Kolin whose establishment was of great importance for the town: the grammar school and the business academy. The last part focuses on the selected teachers. Each one is presented with a short biography, artistic activities, and above all their involvement in the public life of the town. This paper includes also an appendix with the excerpts from works of several of the teachers and the period photographs of the town.