Jehličnany ve výuce přírodopisu a biologie
Conifers in the education of the biology
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48847Identifiers
Study Information System: 97178
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Vítová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Physical Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
jehličnany, didaktika jehličnanůKeywords (English)
conifers, didactic of conifers2 Abstrakt Diplomová práce se zabývá jehličnany (Pinopsida) a jejich využitím při výuce přírodopisu na základních školách a biologie na nižším stupni víceletých gymnázií. Cílem je analyzovat problematiku jehličnanů (Pinopsida) v RVP pro základní vzdělávání a ve vybraných učebnicích, zjistit úroveň výuky problematiky jehličnanů (Pinopsida) na druhém stupni ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií na Benešovsku a navrhnout projekt s tematikou jehličnanů (Pinopsida) pro druhý stupeň ZŠ a nižší stupeň víceletých gymnázií, s ověřením dílčí části ve výuce. V teoretické části práce se zabývám jehličnany (Pinopsida) z biologického hlediska. Charakterizuji skupinu jehličnanů (Pinopsida), zástupce na území ČR a zabývám se i ekologií jehličnanů (Pinopsida). Ve výzkumné části uvádím formou textu a tabulek výsledky analýzy RVP pro základní vzdělávání a analýzy učebnic přírodopisu. Dále uvádím formou tabulek a grafů výsledky výzkumu zaměřeného na úroveň výuky problematiky jehličnanů (Pinopsida) na základních školách a gymnáziích okresu Benešov. Tento výzkum jsem provedla pomocí metody dotazníkové. Nakonec uvádím navržený projekt: Za vůní pryskyřice, částečně ověřený na základní škole. Tato práce je určena všem, kteří se zajímají o problematiku jehličnanů (Pinopsida) z didaktického hlediska.
3 Abstract This thesis covers conifers (Pinopsida) and their use in teaching natural science in primary schools and biology in secondary schools. The aim is to analyze the problems of conifers (Pinopsida) at FEP (Framework Education Programme) for basic education and in selected textbooks, to determine the level of teaching conifers (Pinopsida) in primary schools and secondary schools in the Benešov region and propose a project with the theme of conifers (Pinopsida) for primary and secondary schools, with partial verification in the classroom. The theoretical part is concerned with conifers (Pinopsida) from a biological point of view. Characterize a group of conifers (Pinopsida), it's representatives in the Czech Republic and also deal with the ecology of conifers (Pinopsida). In the research part, using text and tables I mention results of analysis of FEP for basic education and analysis of textbooks. Later in the form of tables and graphs I mention the results of research on teaching conifers (Pinopsida) in primary and secondary schools in the Benešov region. Research was conducted using the questionnaire. Finally, I present the proposed project: The scent of resin partially verified in primary school. This work is intended for all who are interested in the conifers (Pinopsida) from the didactic point of view.