Konkurence ve vybraných fitness klubech v regionu Praha
The Competition among major fitness clubs in region Prague
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48655Identifiers
Study Information System: 80276
Collections
- Kvalifikační práce [8749]
Author
Advisor
Referee
Šíma, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Sports Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fitness klub, fitness centrum, zákazník, členství, CRM, konkurenceKeywords (English)
fitness club, fitness center, customer, membership, CRM, competitionNázev: Konkurence ve vybraných fitness klubech v regionu Praha Cíle: Cílem práce je zanalyzovat a porovnat klientelu vybraných pražských fitness klubů a získat příslušná data k charakterizování klientského prostředí v oblasti poskytování fitness služeb v Praze. Výsledky z uvedeného marketingového výzkumu povedou k charakteristice konkurenceschopnosti této oblasti a na jejich základě budou vypracována doporučení pro jednotlivé fitness kluby Metody: Celý výzkum měl kvantitativní i kvalitativní složku. Potřebná data byla pořízena písemným dotazováním zákazníků vybraných fitness klubů a pomocí hloubkových rozhovorů s obchodními manažery jednotlivých klubů. Výsledky: Výsledky potvrdily předpoklady o velké konkurenci na trhu poskytování fitness služeb skrze fitness kluby. Ukázala se důležitost správného zaměření na cílovou skupinu a zejména polohy samotného fitness klubu, jelikož kluby mají tendenci se nejvíce zaměřovat na potencionální zákazníky, kteří žijí či pracují v přilehlém okolí klubu. Klíčová slova: Fitness klub, fitness centrum, zákazník, členství, CRM, konkurence
Title: The Competition among major fitness clubs in region Prague Goals: The objective of the thesis is to analyze and compare clientele of Prague's major fitness clubs and to acquire proper data to characterize the customer base in Prague. Results from this research will lead to characterization of competitiveness in the field and recommendations will be proposed to clubs. Methods: The research was completed by both quantitative and qualitative methods. Data were required by questionnaire given to current customers of chosen clubs and by interviews with sales managers from those clubs. Results: Results confirmed assumption about intense competition on the market with providers of fitness services in fitness clubs. The importance of the right targeting was shown as well as the relevancy of the location of the club, because clubs have a tendency to contact potential customers who live or work in an area nearby a club. Keywords: Fitness club, fitness center, customer, membership, CRM, competition