Česko-německé školství v Kadani s přihlédnutím k mateřskému školství
Czech-German education in Kadaň with consideration for the nursery education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48366Identifiers
Study Information System: 111073
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Opravilová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mateřská škola, dětská zahrádka, menšinová škola, Metelkův zákon, vývoj předškolních institucí, vzdělávací program, česko-německé vztahy v SudetechKeywords (English)
nursery school, kindergarten, minority school, Metelka`s law, pre-school institution development, education program, Czech - German relations in SudetenlandDiplomová práce dokumentuje vývoj předškolního školství v Kadani od jeho vzniku ve 2. pol. 19. stol. po současnost. Cílem práce je popsat složité prosazování se české menšiny v pohraničí a dále zmapovat vznik a vývoj české školy hlavně se zaměřením na mateřskou školu. Práce je zaměřena zejména na rozvoj mateřských škol, legislativní změny, organizační podmínky a na výchovné programy v předškolním školství. Údaje pro práci jsou čerpány hlavně z dobových publikací, archivních materiálů, z dobového tisku a kronik kadaňských mateřských škol. Práce souvisle dokumentuje život všech českých mateřských škol v Kadani od roku 1945 po současnost.
Graduation theses document pre-school development in Kadaň since his formation in the second half 19th century to the present. Objective of this dissertation is to describe complicated advancement of the Czech minority in Sudetenland and describe appearance and development of the Czech schools with consideration to the nursery education. Dissertation is targeted mainly to the development of the nursery, changes in legislative, organizational conditions and educational programs relating to nursery. Information for this dissertation originates mainly from period publications, archive materials and newspapers and from Kadansk's schools chronicles. Dissertation coherently documents live of all Czech schools in Kadan since 1945 to the present.