Jazykové ztvárnění národnostních stereotypů v českých médiích
Linguistic Representation of National Stereotypes in Czech Media
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48360Identifiers
Study Information System: 111080
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Chejnová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Romové, Vietnamci, Rusové, stereotypy, kategorizace, kognitivní lingvistika, médiaKeywords (English)
Romani, Vietnamese, Russians, stereotypes, categorization, cognitive linguistics, mediaResumé Magisterská diplomová práce Jazykové ztvárnění národnostních stereotypů v českých médiích se zabývá tím, jaké stereotypy o vybraných národnostních/etnických skupinách - Romech, Vietnamcích a Rusech - se ve zvoleném vzorku českého tisku objevují a jakými jazykovými prostředky se projevují. Práce vychází z předpokladu, že i přes snahu médií o politickou korektnost, jež je součástí většiny etických kodexů novinářů, není možné eliminovat některé sdílené ustálené představy o příslušnících národů/etnik, nazývané národnostní stereotypy, a že mediální obraz světa vypovídá o našem jazykovém obrazu světa. Hlavním metodologickým zdrojem byla teoretická východiska kognitivní lingvistiky, zejména tzv. teorie prototypů/stereotypů a kategorizace, tedy způsobu rozvrhování a uchopování světa, který nám pomáhá mu porozumět. Každé národnostní/etnické skupině je věnována jedna kapitola popisující způsob kategorizace a jednotlivé kategorie, jež vyplynuly z analýzy. Rovněž jsou uvedeny stereotypy zjištěné na základě výzkumu materiálu. Klíčová slova: Romové, Vietnamci, Rusové, stereotypy, kategorizace, kognitivní lingvistika, média
Résumé This diploma thesis under the title Linguistic Representation of National Stereotypes in Czech Media deals with which stereotypes about three chosen nationalities - Romani, Vietnamese and Russians - are present in the selected sample selected from Czech media and how they are linguistically represented. The paper is based on the presumption that despite the principle of political correctness present in most of the journalese code of ethics, it is not possible to avoid some manifestations of shared fixed images of nationalities (called stereotypes) in media. Next, we argue that the media image of the world is based on the Linguistic Image of the World. The theoretical basis of the cognitive linguistics, especially the Prototype/Stereotype Theory and categorization as the way of understanding and assorting the world, were the main methodological sources. There is a chapter on each analysed national group that depicts the means of its categorisation and lists the particular categories that ensued from the analysis as well as the stereotypes that were discovered in the surveyed sample. Key words: Romani, Vietnamese, Russians, stereotypes, categorization, cognitive linguistics, media