Filosofické aspekty environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty
Philosophical aspects of environmental aducation and consulting
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47811Identifiers
Study Information System: 93896
Collections
- Kvalifikační práce [16239]
Author
Advisor
Referee
Semrádová, Ilona
Švecová, Milada
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
ekologická výchova, udržitelný rozvoj, filosofie, filosofie výchovyKeywords (English)
environmental education, sustainable development, philosophy, philosophy of educationNÁZEV: Filosofické aspekty environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty. AUTOR: Mgr. et Mgr. Kateřina Marková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra občanské nauky a filozofie ŠKOLITEL: Prof. PhDr. Anna Hogenová CSc. ABSTRAKT: Disertační práce pojednává o filosofických základech ekologické výchovy. Mapuje historický vývoj ekologické výchovy v České republice od výchovy k ochraně přírody, péči o životní prostředí, ekologickou výchovu až po environmentální výchovu jejíž součástí je i výchovu k udržitelnému způsobu života. V kapitole důvody pro ekologickou výchovu je poukázáno na důležitost a aktuálnost takové výchovy. V kapitole otázky k EVVO je nastíněno několik otázek, z nichž některé nejsou dosud kvalitně zodpovězeny, což navazuje na kapitolu antinomie ekologické výchovy podle E. Finka. Dle Činčery jsou popsány jednotlivé možné směry EVVO: pozitivistický proud - ekologická výchova, globální výchova, výchova o Zemi, hlubinně ekologická výchova a cesta zpět ke kořenům, výchova k udržitelnosti a její kritický přístup, výchova k ekogramotnosti. Stěžejní částí práce tvoří kapitola ekologická výchova jako fenomén. Podle Patočky a Palouše žijeme právě v epoše ekologie. Z teoretického předloženého rozboru za pomoci filosofie přesně řečeno filosofie výchovy vyplynula stěžejní filosofická témata ekologické výchovy, která tvoří ony...
TITLE: Philosophical aspects of environmental education and consulting AUTHOR: Mgr. et Mgr. Kateřina Marková DEPARTMENT: Department of civics and philosophy SUPERVISOR: Prof. PhDr. Anna Hogenová CSc. ABSTRACT: This Dissertation deals with philosophical bases of environmental education. It conducts a survey of a historical development from nature protection education, through environmental care, ecological education, and environmental education up to education for sustainable development in the Czech Republic. In the chapter "The Reasons of environmental education" certain until now nonanswered questions are formulated, following the chapter where Fink's educational antinomies are discussed. Environmental schools are described by Činčera like ecological education - positivistic stream, global education, deep ecological education and way back to roots, education for sustainable development, and education for ecoliteracy. The crucial theme of the Dissertation is the chapter of a philosophical base of the environmental education. According to Patočka and Palouš we are living just now in an era that can be called as ecological one. From the presented theoretical analysis under a help of philosophy, or more exactly said philosophy of education, followed cardinal philosophic topics of ecologic education, that...