Plošné hlavolamy a jejich užití ke zvýšení matematické gramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Planar brainteasers and their application to increase mathematical literacy of special educational needs children
rigorózní práce (UZNÁNO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47643Identifikátory
SIS: 111105
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Oponent práce
Dvořák, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
9. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
Pentomino, Tangram, Zobrazení v rovině, Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, Orientace na plošeKlíčová slova (anglicky)
Pentominoes,Tangram, Affine mapping, Special educational needs pupils, Orientation of flatVe své práci jsem se zabývala různými způsoby využití hlavolamů Pentomino a Tangram ve vyučování matematiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části jsem tyto hlavolamy představila, na jejich jednotlivých dílcích vysvětlila zobrazení v rovině, zanalyzovala jsem podobné úlohy v učebnicích matematiky pro 1. stupeň základních škol a přiblížila jsem problémy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V praktické části jsem popisovala několik hodin experimentální výuky, které jsem vykonávala s šesti žáky základní školy praktické. V prvním roce jsme se zabývali hlavolamem Tangram. Vyrobili jsme si jednotlivé dílky z papíru, manipulovali jsme s dřevěnými kostkami, používali jsme tangramové obrázky k rozvíjení zrakové percepce a přiblížení zobrazení v rovině. Další rok si žáci nejdříve sami jednotlivé kostky pentomina vymysleli a potom s nimi pracovali. Zakreslovali je do čtvercové sítě, skládali obrázky, hráli hru pro dva… Ve vlastním hodnocení jsem potom výsledky práce shrnula.
My thesis deals with different ways of use of Pentominoes and Tangram brain-teasers in teaching of mathematics to special educational needs pupils. In the theoretical part I introduced these brain-teasers, I explained affine mapping using their particular pieces, I analysed similar tasks in mathematics textbooks for 6 to 10-year-olds and pointed out the issues of special educational needs pupils. In the practical part I described a few lessons of experimental education with six pupils of practical basic school. In the first year we dealt with Tangram brain-teaser. We made the separate pieces of paper, we handled wooden cubes and used Tangram pictures for development of visual perception and approximation of affine mapping. The next year the pupils schemed out their Pentominoes cubes first and then they worked with them. They drew them in a grid, built pictures, played a game for two etc. At the end I summarised my thesis and I evaluated it.