Evaluace a autoevaluace - teorie, praxe, souvislosti. Se zaměřením na vedení
Evaluation and Auto-evaluation - theory, practice, contexts. With specialize in the leadership
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47601Identifiers
Study Information System: 96747
Collections
- Kvalifikační práce [16239]
Author
Advisor
Referee
Mojžíšová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Evaluace, autoevaluace, vlastní hodnocení školy, metodika, metody, management školy, vedení lidí, autoevaluační projekt, výzkumné šetření, hrozbyKeywords (English)
Evaluation, auto-evaluation, self-evaluation of a school, methodology, methods, school management, leadership, auto-evaluation project, the research, threatsStěžejním tématem předkládané práce je autoevaluace čili vlastní hodnocení školy. O této problematice autor pojednává v uceleném konceptu a ve vzájemných souvislostech - od teorie k praxi. Odborníkům i lidem z praxe předkládá pevný teoretický základ, dále analýzu a interpretaci výsledků z mapování v terénu. Školám nabízí metodický pokyn pro autoevaluační činnost. Součástí je i analýza legislativního rámce, pojednání o rizicích spojených s autoevaluačním procesy a o aktuálním dění a také o plánovaných změnách (stav ke květnu 2011) v této oblasti. Zvláštní důraz je věnován roli manažerů škol v autoevaluačním procesu a jeho plánování, organizování a řízení. Podrobně se autor zabývá vybranými metodami, které lze v praxi dobře použít. Práce vychází ze současného stavu autoevaluace na českých základních a středních školách. Snaží se postihnout problematiku v co nejširším pohledu. Zároveň si klade za cíl přinést školám uchopitelnou platformu evaluace a autoevaluace Předkládaný text obohacuje tématiku o nové pohledy, postoje a postřehy.
The central theme of this thesis is auto-evaluation or self-evaluation of the school. The author discusses this issue in a comprehensive concept and interrelations - from theory to practice. He presents a fixed theoretical foundation, as well as analysis and interpretation of results from field mapping to professionals and practitioners. He offers to schools methodological guidelines for auto-evaluation activities. It also includes analysis of legislative framework, the discussion of the risks associated with auto-evaluation processes and current developments and planned changes (as of May 2011) in this area. Particular attention is devoted to the role of managers in schools in the autoevaluation process and its planning, organization and management. In detail, the author deals with some methods that can be used well in practice. The thesis is based on the current state of auto-evaluation of the Czech primary and secondary schools. It tries to grasp the issue in the broadest view. It also aims to provide schools the seizable platform of evaluation and auto-evaluation. Presented text adds on the topic new views, attitudes and perceptions.