Common mistakes Czech students make in English and their Remedial Treatment
Nejčastější chyby, které čeští studenti dělají v angličtině, a jejich náprava
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46455Identifiers
Study Information System: 113088
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Hofmannová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Chyba, Oprava, Cílový jazyk, Vyučovací metoda, Náprava chybKeywords (English)
Mistake, Correction, Target language, Teaching method, Remedial treatmentNejčastější chyby, kterých se dopouštějí čeští studenti v anglickém jazyce, představuje hlavní téma diplomové práce. Teoretická část se zabývá především představením výukových metod TEFL (Metody pro výuku angličtiny jako cizího jazyka). Tyto metody jsou rozebírány z hledisek technik, strategií a základních principů každé metody. Důraz je kladen nejen na roli učitele a jeho vztah k studentům, ale především na postoji, jaký zaujímáme k určité metodě v oblasti hodnocení chyb. Představení jednotlivých metod má za cíl poukázat na vztah mezi chybami a metodami samotnými. Z hlediska problematiky chyb se práce zaměřuje také na jejich klasifikaci. Praktická část se skládá z příkladů chyb, kterých se studenti dopustili ve svých souvislých písemných projevech. Chyby jsou rozděleny do několika skupin, zahrnujících gramatiku, pravopis, problematiku chybného užití slova a také slovosledu. Diplomová práce dále navrhuje možnosti nápravy chyb a snížení jejich výskytu. Cílem práce je také porovnat úroveň znalosti anglického jazyka jednotlivých studentů na střední škole cestovního ruchu v Praze, kde autor práce působí jako profesor anglického jazyka.
Common mistakes Czech students make in English represent the main topic of the presented master thesis. The theoretical part mainly deals with the presentation of various TEFL (Teaching English as Foreign Language) methods. Moreover, they are discussed from several perspectives, including techniques, strategies and principles while using the particular method, the role of the teacher, his or her relationship with students, and especially the response to errors within each of the methods. The purpose of presenting TEFL methods is to show also the connection between mistakes and methods themselves. Concerning the area of mistakes and their corrections, we focus on the classification of mistakes and their division. The practical part is based on various illustrations of mistakes from students' writing assignments. These mistakes are divided into four major classes, including grammar, spelling, wrong word and word order. The thesis also deals with the remedial treatment which may hopefully reduce the number of possible mistakes. The aim of the thesis is to compare the level of students' English language knowledge at the Secondary School of Tourism in Prague where the author works as an English teacher.