Devátý věk člověka: narativní analýza autobiografických vyprávění
Ninth stage of human development: narrative analysis of autobiographical interviews
bachelor thesis (DEFENDED)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46025Identifiers
Study Information System: 106086
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Veselá, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
narativní analýza, životní příběh, stáří, identitaKeywords (English)
narrative analysis, life story, old age, identityDevátý věk člověka: narativní analýza autobiografických vyprávění Abstrakt Práce chce přispět k porozumění fenoménu stáří v kontextu subjektivního prožívání a interpretace životního příběhu samotnými seniory. Zvoleným teoretickým a metodologickým východiskem je hermeneuticko - narativní přístup. Práce se obsahově zaměřuje na identitu a na způsob její konstrukce prostřednictvím životních příběhů. Empirický materiál tvoří tři autobiografická vyprávění sesbíraná metodou narativního rozhovoru. K narativní analýze vyprávění jsou postupně použity tři různé interpretační perspektivy: Životní témata, Hodnoty a přesvědčení a Sebeobrazy. Výsledky analýzy jsou konfrontovány s konceptem "Devátého věku člověka" od J. M. Eriksonové a E. H. Eriksona. Klíčová slova: narativní analýza, životní příběh, stáří, identita
The ninth stage of human development: narrative analysis of autobiographical interview Abstract The goal of the work is understanding how seniors give meaning to their experience. Theoretical and methodological bases are formed by the hermeneutic- narrative approach. Thesis is concentrated to the identity and a method how is the identity constructed in life stories. The empirical material consists of three autobiographical narratives collected by the method od narrative interview. For narrative analysis of the interview there are three different interpretive perspective used: Live motives, Ideological setting and Imagoes. The results of analysis are confronted with the concept of "The ninth stage of human development" whose authors are J. M. Erikson and E. H. Erikson. Keywords: narrative analysis, life story, old age, identity