Hmatové vnímání dětí s těžkým postižením zraku s použitím testu STIP
Tactile perception children with severe visual impairment through application of STIP test
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45361Identifiers
Study Information System: 124657
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Zrakové postižení, dítě (žák) se zrakovým postižením, těžké zrakové postižení, zrakové vady, hmat, hmatové vnímání, Braillovo bodové písmo, předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, poznávací procesy, socializace, sociální učení a osobnost zrakově postiženého jedince, možnosti vzdělávání dítěte v ČR (školský systém), integrace, školní úspěšnost dítěte se zrakovým postiženímKeywords (English)
Visually impaired, visually impaired student, child, serious visual impairment, visual handicap, sense of touch, touch perception, Braille, preschool age, early school age, old school age, cognitive process, socialization, personality visually impairment individuals, Czech education system (educational system), integration, school success children with visual impairmentCílem této rigorózní práce je vytvoření uceleného souhrnu získaných poznatků a statistických výsledků při ověřování hmatových schopností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku (5 - 8 let), v mladším školním věku (9 - 12 let) a starším školním věku (13 - 17 let) s použitím testu STIP I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). Test STIP, který je převzatý z anglického originálu, je převeden do Braillova bodového písma a prověřuje čtení čísel. Test hodnotí přesnost - chybovost v řádcích, rychlost, soustředěnost.
The aim of this thesis was to provide a comprehensive summary of findings and statistical results of verification of visually impaired children's tactile abilities in preschool age (5 - 8 years), early school age (9 - 12 years) and older school age (13 - 17 years) using STIP tests I. - III. (Speed of Tactile Information Processing). The STIP test, taken from the English original, is converted into Braille and testing reading abilities of numerals. The test assesses accuracy - error making in lines, rate and concentration.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Speciálně pedagogická podpora žáků se zrakovým postižením ve výuce anglického jazyka v základních školách hlavního vzdělávacího proudu
Defence status: DEFENDEDMalotová, Martina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 8. 9. 2015The research work describes the realization of special educational support for pupils with visual impairment (VI) in English language teaching in primary mainstream schools and describe the most common problems that occurs ... -
Výuka českého jazyka dětí a žáků se zrakovým postižením
Defence status: DEFENDEDČechová, Magdalena (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Date of defense: 13. 6. 2013NÁZEV: Výuka českého jazyka u dětí a žáků se zrakovým postižením AUTOR: Magdalena Čechová KATEDRA: Katedra českého jazyka VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Simona Pišlová, Dr. ABSTRAKT: Bakalářská práce je zaměřena na výuku českého ... -
Význam ručních prací v životě člověka s těžkým zrakovým postižením
Defence status: DEFENDEDProcházková, Marie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Date of defense: 17. 6. 2013