Poznávání geometrických tvarů
Learning about geometrical shapes
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44682Identifiers
Study Information System: 95237
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Slezáková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tangram, geometrický tvar, mechanizmus poznávacího procesu v geometrii, řešitelské strategie, řešitelský proces, manipulační činnostiKeywords (English)
tangram, geometrical shape, mechanism of learning process in geometry,solving strategy, solving process, manipulative activitiesDiplomová práce Poznávání geometrických tvarů se zaměřuje na rozvoj prostorové představivosti žáků za pomoci tangramu. Tuto pomůcku matematicky zkoumá a ukazuje možnosti jejího použití ve výuce matematiky na prvním stupni ZŠ. Cílem práce je popsat proces a strategie řešení tangramových úloh, popsat a vysvětlit odpozorované jevy související s poznáváním geometrických tvarů za použití kvalitativní analýzy. Pro splnění těchto cílů byly realizovány experimenty, jejichž analýza je hlavním pilířem práce. Při přípravě nástrojů experimentů byla stanovena kriteria obtížnosti tangramových obrazců, podle nichž lze obrazce třídit. Výsledek práce ukazuje, že strategie řešení žáků často korespondují se strategiemi řešení dospělého, liší se však zkušenostmi, které u dospělého urychlují proces řešení.
The diploma thesis Learning about geometrical shapes is focused on the development of the spatial imagination of learners using tangram. This aid is examined by mathematics and the possibilities of the usage of the aid while teaching mathematics at primary school are presented. The aim of this paper is to describe the solving process and strategies of tangram tasks, to descibe and explain phenomena concerning pupil's learning process about geometrical shapes using qualitative analysis. To reach the goals the experiments were done, their analysis is the maim pillar of this paper. While preparing the tools of the experiments, the difficulty criteria were set so it is possible to sort out the patterns according to that. The results of this paper shows that the solving strategies of learners are often similar to the adults' one, the difference is just in the experiences which make the adults' solving process faster.