Poznávání geometrických tvarů
Learning about geometrical shapes
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44682Identifikátory
SIS: 95237
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Slezáková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
22. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
tangram, geometrický tvar, mechanizmus poznávacího procesu v geometrii, řešitelské strategie, řešitelský proces, manipulační činnostiKlíčová slova (anglicky)
tangram, geometrical shape, mechanism of learning process in geometry,solving strategy, solving process, manipulative activitiesDiplomová práce Poznávání geometrických tvarů se zaměřuje na rozvoj prostorové představivosti žáků za pomoci tangramu. Tuto pomůcku matematicky zkoumá a ukazuje možnosti jejího použití ve výuce matematiky na prvním stupni ZŠ. Cílem práce je popsat proces a strategie řešení tangramových úloh, popsat a vysvětlit odpozorované jevy související s poznáváním geometrických tvarů za použití kvalitativní analýzy. Pro splnění těchto cílů byly realizovány experimenty, jejichž analýza je hlavním pilířem práce. Při přípravě nástrojů experimentů byla stanovena kriteria obtížnosti tangramových obrazců, podle nichž lze obrazce třídit. Výsledek práce ukazuje, že strategie řešení žáků často korespondují se strategiemi řešení dospělého, liší se však zkušenostmi, které u dospělého urychlují proces řešení.
The diploma thesis Learning about geometrical shapes is focused on the development of the spatial imagination of learners using tangram. This aid is examined by mathematics and the possibilities of the usage of the aid while teaching mathematics at primary school are presented. The aim of this paper is to describe the solving process and strategies of tangram tasks, to descibe and explain phenomena concerning pupil's learning process about geometrical shapes using qualitative analysis. To reach the goals the experiments were done, their analysis is the maim pillar of this paper. While preparing the tools of the experiments, the difficulty criteria were set so it is possible to sort out the patterns according to that. The results of this paper shows that the solving strategies of learners are often similar to the adults' one, the difference is just in the experiences which make the adults' solving process faster.