Dotační programy a granty - umíme využívat veškerých možností k získaní finančních prostředků?
Funding programmes and grants - are we good at using all possible means to gain funds?
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44542Identifiers
Study Information System: 113802
Collections
- Kvalifikační práce [17610]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
NÁZEV: Dotační programy a granty - umíme využívat veškerých možností k získání finančních prostředků? AUTOR: Lenka Hrubčíková KATEDRA: Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: RNDr. Jana Marková ABSTRAKT: Závěrečná práce pojednává zejména o metodice sestavování rozpočtů u projektů spolufinancovaných z ESF a z dalších zdrojů. Zabývá se popisem a rozdělením jednotlivých grantových programů, způsoby řízení projektů, rozdělením nákladů (výdajů) projektu v závislosti na poskytovateli dotačního programu. Varuje před nejčastějšími chybami ve financování a realizaci projektů. Ve výzkumné části pak sleduje, jaký vliv má čerpání finančních prostředků z grantů na atraktivitu školy či na její hospodářský výsledek a co čerpání grantů školám přineslo. Práce si klade za cíl posloužit jako příručka pro žadatele o projekty a podat ucelený přehled o různých možnostech získání dotací a grantů pro střední školství. Použitými metodami byly zejména sběr informací z různých zdrojů a dotazníkového šetření. Ze závěrů práce vyplývá, že ačkoli grantové financování nemá významnější vliv na hospodářský výsledek škol a jejich atraktivitu, školy by měly o granty přesto žádat, protože jim to přináší řadu zkušeností využitelných v běžné praxi a lepší materiální vybavenost. KLÍČOVÁ SLOVA: dotace, projekt, Leonardo da Vinci, grantový...
TITLE: Funding programmes and grants - are we good at using all possible means to gain funds? AUTHOR: Lenka Hrubčíková DEPARTMENT: Centre of School Management SUPERVISOR: RNDr. Jana Marková ABSTRACT: My final thesis deals with methods of budget making for projects co-financed from ESF and other sources. It deals with description and categorization of individual grant programmes, methods of project management, categorization of costs depending on grant supplier. It warns against the most common mistakes in financing and carrying out projects. In the experimental part I try to find out how receiving grants influences attractiveness of the school and its economic situation and in which ways has grant financing been beneficial for schools. The aim of my thesis is to serve as a handbook for grant applicants and to give an overview of different possibilities of grant financing for secondary schools. The method used to write my thesis was mainly collecting information from various resources and from a questionnaire survey. My conclusion is that although the grant financing does not significantly improve the school finances and attractiveness, the schools should still apply for grants, because they provide important experience and better material equipment. KEYWORDS: grant, project, Leonardo da Vinci, grant...