Metody molekulární a buněčné biologie ve výuce na středních školách
Methods of molecular and cell biology in the frame of secondary school education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43939Identifiers
Study Information System: 97484
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Pavlasová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
molekulární biologie, DNA, střední školy, nadaní žáciKeywords (English)
molecular biology, DNA, secondary schools, gifted studentsVýuka buněčné a molekulární biologie je omezována finančními a materiálními limity i nedostatkem odborného vzdělání. Tyto problémy mohou být překonány spolupráci školy s vědeckou institucí nebo univerzitou. Vědci vyučují ve vybraných kurzech pořádaných pod záštitou střední školy, případně umožňují žákům vyššího sekundárního vzdělávání stáže na svých pracovištích. Prvním cílem této práce je popsat vlastnosti letní školy, které její účastnici považují za klíčové. Druhým cílem je provést čtyři laboratorní cvičení zaměřená na molekulární biologii v rámci zájmového kroužku vzniklého při gymnáziu. Výsledky kvalitativního šetření provedeného mezi účastníky letní školy ukázaly na význam lidí stejného zájmu. Žákovské hodnocení laboratorních úloh uskutečněných v zájmovém kroužku ukázalo, že tyto úlohy jsou proveditelné a žáky pozitivně přijímány. Práce rovněž poukazuje na význam spolupráce mezi školou a akademickou sférou. Klíčová slova: molekulární biologie, DNA, střední školy, nadaní žáci
Teaching of cell and molecular biology is often restricted by financial and material limitations as well as a lack of expertise. These problems may be overcome by cooperation with scientific institutions and universities. Some scientists teach select courses under the auspices of high school. Others allow students to fulfill internships at their workplaces. The first aim of this thesis is to describe the characteristics of summer school, wherein the participants are integral for providing feedback on what matters most to them. The second goal of the study is to perform four molecular biology lab lessons in the advanced placement genetics course. The results of a qualitative research conducted among summer school participants have shown the benefits present due to contact that occurs between people of the same genuine interest. Student evaluation of molecular biology lessons performed in the advanced placement course revealed that the lab lessons are feasible and positively accepted by students. The thesis also highlights the importance of cooperation between high school and academia. Key words: molecular biology, DNA, secondary schools, gifted students