Srovnání českých a zahraničních učebnic společenských věd
Comparison of Czech and foreign textbooks of social science
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43621Identifiers
Study Information System: 80574
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
společenské vědy, RVP ZV, Eindtermen (vzdělávací program v Belgii), učebnice, čas, kurikulumKeywords (English)
social studies, FEP EE, Eindtermen, textbook, time, curriculumDiplomová práce se zabývá srovnáváním českých a zahraničních učebnic prvouky. Teoretická část obsahuje popis a srovnání českého a belgického systému školství. Dále pak nástin a podobnost českého a belgického pojetí společenskovědního učiva. Poslední částí v teoretické rovině je vysvětlení pojmu učebnice a popsání jeho charakteristik. Empirická část se zabývá analýzou českých a belgických učebnic vzhledem k předem daným kritériím. Také zkoumá přístup a názory českých a belgických učitelů na společenskovědní učivo. Tato část je doplněna o pozorování společenskovědních lekcí na školách.
My diploma thesis focuses on comparison of Czech and Belgian textbooks of social science. The theoretical part includes description and comparison of Czech and Belgian educational system and concept of social science. The theoretical part includes also description of word "textbook". The practical part consists of analysis of Czech and Belgian textbooks according to the criterions. Attitudes and opinions of Czech and Belgian teachers are written there. It includes the observation of social science classes, too.