Zdravý životní styl v kurikulu dětí předškolního věku
Healthy lifestyle in curriculum of preschool-age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43248Identifiers
Study Information System: 118096
CU Caralogue: 990015008960106986
Collections
- Kvalifikační práce [8928]
Author
Advisor
Referee
Tilinger, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Secondary School Teacher Education - Physical Education - Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mateřská škola, kurikulum předškolního vzdělávání, zdravý životní styl, pohybová aktivita, zdravá výživa, vnitřní pohoda, zdravé prostředíKeywords (English)
kindergarten, curriculum of preschool education, healthy lifestyle, physical activity, healthy diet, mental peace, and healthy environmentNázev práce: Zdravý životní styl v kurikulu předškolního věku Cíle práce: Cílem práce je zjistit, nakolik je v kurikulu předškolního vzdělávání věnována pozornost zdravému životnímu stylu u dětí předškolního věku. Dále jsme zjišťovali, jak se sledované mateřské školy staví k problematice zdravého životního stylu dětí. Metoda: Pro splnění cíle byla použita kombinace kvantitativní (nestandardizovaný dotazník) a kvalitativní (interview) metody. Výsledky: Výsledky bylo zjištěno, že mateřské školy se snaží v dostatečné míře věnovat problematice zdravého životního stylu. Věnují také dostatek pozornosti každé z podoblastí zdravého životního stylu. Mezi vybranými mateřskými školami jsme nalezli rozdíly především u Montessori mateřských škol vzhledem k ostatním mateřským školám. Klíčová slova: mateřská škola, kurikulum předškolního vzdělávání, zdravý životní styl, pohybová aktivita, zdravá výživa, vnitřní pohoda, zdravé prostředí
Title: Healthy lifestyle in curriculum of preschool-age Goal: The aim of this thesis was to determinate an extent of attention to healthy lifestyle in curriculum of preschool-age children. Futhermore the thesis monitored an attitude of selected kindergarten towards issues of healthy lifestyle of children. Research: A quantitative (non-standardized questionnaire) and a qualitative (interview) method as the research method was used. Results: In conclusion, selected kindergarten pay sufficient attention to various parts of healthy lifestyle of preschool-age children. We discovered differences by Montessori kindergarten among the others. Keywords: kindergarten, curriculum of preschool education, healthy lifestyle, physical activity, healthy diet, mental peace, healthy environment