Vliv kursů aktivit v přírodě na rozvoj sociální soudržnosti a vztahů ve skupinách dospívající mládeže
Outdoor activity courses' influence on the development of social cohesion and relationships in groups of adolescents
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43242Identifiers
Study Information System: 126973
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Neuman, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Secondary School Teacher Education - Physical Education - Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Název: Vliv kursů aktivit v přírodě na rozvoj sociální soudržnosti a vztahů ve skupinách dospívající mládeže. Cíl: Cílem práce je ověřit, zda kursy aktivit v přírodě podporují rozvoj sociální soudržnosti a vztahů ve skupině dospívajících. Metody: Výzkum byl proveden formou dotazníkového šetření. Použitými nástroji byl dotazník Group Cohesion Evaluation Questionnaire, který byl vyhodnocen pomocí párového t-testu, a sociometrický test, k jehož vyhodnocení jsme použili metodu sociomapování. Výsledky: Srovnáním výsledků pre- a post-testu jsme ověřili, že třídenní kurs aktivit v přírodě má vliv na rozvoj sociální soudržnosti u dospívajících. U všech sledovaných tříd se v sociomapách projevil nárůst vzájemných sympatií a náklonnosti, taktéž jsou po kursu vytvořeny silnější a četnější vzájemné vztahy. Klíčová slova: aktivity v přírodě, sociální soudržnost, sociometrie, sociomapování, dospívající mládež
Title: Outdoor activity courses' influence on the development of social cohesion and relationships in groups of adolescents. Aims: The aim of this thesis is to find out whether outdoor activity courses support the development of social cohesion and relationships in groups of adolescents. Methods: The survey was realised by questionnaires. We used two different instruments - Group Cohesion Evaluation Questionnaire which was evaluated by matched-sample t-test and sociometric test whose results are presented by the method called sociomapping. Results: Comparing the results of pre-test and post-test we realised that 3-days outdoor activity courses support the development of social cohesion by adolescents. We proved increase in sympathies, attachment and also more positive and stronger mutual relationships in all classes which is presented in the sociomaps. Keywords: outdoor activities, social cohesion, sociometry, sociomapping, adolescents