Popularita televizního seriálu Dr. House
Popularity of television series House, M.D.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43030Identifiers
Study Information System: 105705
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Smetáčková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
televizní seriál, Dr. House, kulturní artefakt, umísťování, mysl, kulturaKeywords (English)
television series, House M.D, cultural artefact, positioning, mind, cultureV bakalářské práci je zkoumáno, proč je seriál Dr. House tak populární. Seriál je zde pojímán jako široce sdílený pop-kulturní artefakt, jenž je z hlediska kulturní psychologie významným dokumentem o tom, jak je lidská mysl utvářena a vyjadřována prostřednictvím kultury. Z pohledu několika psychologických koncepcí, je zkoumána otázka po mechanismech, nabídkách či obsahu, který je příčinou popularity tohoto seriálu. Popularita seriálu byla zkoumána jednak rozborem artefaktu samého a doplňkově z pohledu diváků. Průzkum seriálu vedl k závěru, že popularita seriálu Dr. House spočívá ve čtyřech různých aspektech. První aspekt je spatřován v inovacích, které tento seriál divákovi přináší vzhledem k tradiční, zavedené podobě lékařského dramatu. Druhý aspekt je založen na identifikaci a popisu vzorců, představujících určité nabídky pro různé složky diváka ("produkty pro mysl"). Třetí aspekt spočívá v interpretaci seriálu jako "sociodramatu", imaginárně řešícího určité protiklady. Čtvrtý aspekt volně vychází z Bambergovy teorie narativního "umísťování" a na třech úrovních ukazuje, jak je postava doktora House pro diváka přitažlivá, co mu poskytuje a jak seriál reflektuje proměnu modelu partnerského soužití.
The object in this thesis is to investigate why a television series House M.D. is so popular. Television series is conceived as a widely shared pop-culture artefact, which is a major proof how the human mind is shaped by and expressed through culture in terms of cultural psychology. The question of mechanisms, offers or content that are causing the popularity of this series is examined from the perspective of several psychological concepts. The popularity of the series was examined by the analysis of the artefact itself and additionally from the perspective of the viewers. This examination led to the conclusion that the popularity of the series House M.D. lies in several different aspects. The first aspect is seen in innovations this series brings to the viewer due to the traditional established form of medical drama. The second aspect is based on identifying, describing patterns and representing certain offers for various components of viewer ("products for the mind"). The third aspect lies in interpretation of the series as "sociodrama" that solves certain imaginary opposites. The fourth aspect is loosely based on Bamberg's theory of narrative positioning that on three levels shows how the character of doctor House is attractive to the viewer, what it provides and how the series reflects the...