Influence of Phonetic Literacy on the Perception Ability of Czech Learners of English
Vliv fonetické gramotnosti na schopnost percepce u českých studentů angličtiny
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42895Identifiers
Study Information System: 119110
CU Caralogue: 990015017670106986
Collections
- Kvalifikační práce [19360]
Author
Advisor
Referee
Farrell, Mark Robert
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
percepce řeči, fonetika, fonologie, osvojování cizího jazykaKeywords (English)
speech perception, phonetics, phonology, second language acquisitionTato bakalářská práce pokrývá hlavní body akvizice druhého jazyka a zaměřuje se na jeho percepci a produkci. Dále se zabývá relevantními teoriemi akvizice fonologie druhého jazyka a zdůrazňuje některé klíčové aspekty jako roli fonologickéhy systému prvního jazyka na percepci a produkci jazyka druhého. Zmiňuje také spodobu znělosti a zkracování samohlásek před fortisovýmy souhláskami ve vztahu k českým studentům angličtiny. V praktické části je rozebrán percepční experiment, který zkoumal percepci koncových anglických fonémů /t/ a /d/ českými mluvčími. Bylo zjištěno, že čeští studenti jsou pod vlivem fonologického systému rodného jazyka při rozlišování kontrastu znělosti na konci slov. Tato práce nenašla žádný významný celkový vztah mezi znalostí efektu zkracování samohlásek a výsledkem v percepčním testu. Klíčová slova: percepce řeči, fonetika, fonologie, osvojování cizího jazyka
The thesis covers the main points of L2 acquisition with the main focus on L2 perception and production. The relevant theories concerning acquisition of L2 phonology were outlined and some important points stressed, namely, the role of L1 phonology on L2 perception and subsequently production. The subjects of final stop devoicing and pre-fortis shortening were mentioned with relation to Czech speakers of English. In the practical part, the thesis provides an account of a perceptual experiment that focused on the perception of word-final /t/ and /d/ phonemes of English by Czech students of English phonetics. It was found that Czech students are susceptible to their L1 phonology in distinguishing the voicing contrast word-finally. No significant overall correlation was found between the knowledge of pre-fortis shortening and the performance in a subsequent perceptual test. Key words: speech perception, phonetics, phonology, second language acquisition