Divadlo Fórum jako nástroj řešení problémů v mateřské škole
Forum Theatre as the Tool for Solving the Problems in the Nursery School
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42670Identifiers
Study Information System: 106742
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Divadlo Forum, problém, řešení, mateřská školaKeywords (English)
Forum Theatre, problem, solving, Nursery SchoolPráce je zaměřená na dramatickou výchovu, konkrétně na jednu její techniku, což je Divadlo fórum. První kapitola se věnuje historii, jeho zakladateli Augusto Boalovi a příběhu, který se váže ke vzniku Divadla fórum. Dále je zde rozebíráno, co vše je potřeba k realizaci Divadla. Dobří herci, sociálně a psychicky zralá skupina a promyšlený scénář. Ve druhé kapitole nejprve uvádíme co je dramatická výchova obecně a poté se věnujeme podrobně dramatické výchově v mateřské škole. Jaké techniky a metody jsou do mateřské školy nejvhodnější, jak je využít v práci s dětmi předškolního věku, jaký vztah má dramatická výchova k volné a dramatické hře a jak moc je zastoupení volné a dramatické hry v mateřských školách zapotřebí. Celá kapitola je zaměřena na dramatic-kou výchovu jako takovou. Třetí kapitola je věnována psychické a sociální zralosti dítěte. Zralost v obou složkách je důležitý předpoklad pro kvalitní uskutečnění Divadla fórum. Psychická a sociální zralost je u každého dítěte individuální, ale předpokládaný věk, ve kterém je dítě schopno vnímat problém na jevišti Divadla fórum, je kolem pátého roku. Pět let je nejnižší hranice věku. V praktické části publikujeme kvalitativní výzkum, průběh Divadla fórum, reakce dětí na Divadlo a jejich řešení, když vstupují do rolí řešitele. V této předposlední...
Abstraction Work is focuses on dramatic education more precisely on one of its forms called a Forum theatre. The first chapter is dedicated to its history, its founder Augusto Boal and to a story concerning the creation of the Forum theatre. Another point treated here is who and what is needed to establish such a Theatre i.e. good actors, socially and men-tally balanced group and an elaborated scenario. Second chapter describes the dramatic education in general then passes to de-tailed dramatic education in kindergartens. Which methods and techniques are the most appropriate for kindergartens, how to use them while working with preschool children, what is the correlation between a dramatic education and free and dramatic play and to what extent is desired their participation in kindergartens. The whole chapter is focused on dramatic education as such. The third chapter deals with a mental and social maturity of a child. Maturity in both segments is very important precondition for performing the Forum theatre. Mental and social maturity is for each child individual but the anticipated age where the child should be able to reflect answers of Joker and to understand the plot on the stage of the Theatre forum is around five years. Five years is the lowest age level. In the practical part is issued a qualitative...