Rabota s ošibkoj na urokach inostrannogo jazyka
Mistake management in a foreign language classroom
Práce s chybou na hodinách cizího jazyka
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41827Identifiers
Study Information System: 69252
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Rozboudová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Russian Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Russian
Grade
Good
Keywords (Czech)
ошибка, приемы работы с ошибкой, языковые средства, речевые умения, языковая точность, языковая беглость и уместность, коммуникативная компетенцияKeywords (English)
a mistake, methods of mistake management, language devices, communicative skills, language accuracy, language fluency and appropriacy, communicative competenceCílem dané práce je zaprvé vypracování obecných doporučení k práci s chybou na hodinách cizího jazyka, které budou odpovídat jak požadavkům učitelů, tak i požadavkům žáků, a za druhé vypracování metod práce s chybou na hodinách cizího jazyka, které budou podněcovat budování komunikační kompetence žáků. Pro dosažení daného cílu byly vybrány následující výzkumní metody: analýza vědecké literatury z oblasti pedagogiky, psychologie a metodologie výuky cizího jazyka, písemní a ústní dotazování učitelů a žáků, metoda pozorování. Výsledkem dané práce je třináct obecných doporučení a patnáct vyzkoušených v praxi metod práce s chybou na hodinách cizího jazyka, které podněcují budování komunikační kompetenci žáků.
The aim of the thesis is to design general recomendations on mistake management in a foreign language classroom which would meet both teachers' and learners' requirements and methods of mistake management in a foreign language classroom which would contribute to development of learners' communicative competence. The following methods were used in the research: analysis of literature on pedagogy, psychology and methodology of foreign language teaching, interview, questionnaire and observation. Thirteen general recommendations and fifteen methods of mistake management in a foreign language classroom which contribute to the development of learners' communicative competence were designed as a result of the research.