Studený důl jako exkurzní prostor žáků 1. stupně ZŠ
Studený důl in primary school field-instruction
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41811Identifiers
Study Information System: 94959
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Jančaříková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
exkurze mechorosty 1. stupeň ZŠ přírodověda prvoukaKeywords (English)
field-instruction bryophytes primary school biology fundaments of civic and natural scienceSouhrn V diplomové práci se zabývám využitím oblasti Studeného dolu k výuce přírodovědy a prvouky na 1. stupni základní školy. Cílem práce je zpracování tématu exkurze na 1. stupni základní školy a zaměření pozornosti žáků na opomíjenou skupinu mechorostů. Na základě tohoto cíle zpracovávám čtyři přírodovědné exkurze zaměřené na pozorování změn v přírodě, v závislosti na jednotlivých ročních obdobích. Pobyt žáků v přírodě doplňuji praktickými činnostmi a úkoly, které mají za cíl prohlubovat získané poznatky z výuky. Exkurze uskutečňuji se žáky 1. stupně ZŠ v Plzni, v průběhu jednoho školního roku. Mým hlavním cílem je prohloubit v žácích kladný vztah k přírodě a vést je k pochopení souvislosti člověka a přírody.
(Abstract) My thesis explores the use of the Studeny dul site for learning purposes, namely biology and fundaments of civic and natural science, on the primary school level. My study aims at examining a field trip on the primary school level, and at attracting students' attention to the marginalized group of bryophytes. To meet these objectives, I have designed four field trips that focus on observation of transformations within natural world depending on the changes specific to the four seasons. While engaging with the natural environment, students perform practical tasks and exercises that aim at deepening of their knowledge acquired previously in the classroom. Students of a primary school in Plzen participated in field trips within a span of one school year. My primary objectives consisted of strengthening students' positive relationship with nature, and of understanding of the relationship between the human and nature.