Evaluační nástroje pro hodnocení školního vzdělávacího programu v oblasti pedagogického procesu
Evaluation tools for assessment of school programme in educational process
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41557Identifiers
Study Information System: 114486
Collections
- Kvalifikační práce [17868]
Author
Advisor
Referee
Kalous, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Evaluace, vlastní hodnocení školy, školní vzdělávací program, pedagogický proces, evaluační nástrojeKeywords (English)
Evaluation, evaluation of schools, school curriculum, educational process, evaluation toolsZávěrečná bakalářská práce se zabývá evaluačními nástroji využitelnými pro hodnocení školního vzdělávacího programu v oblasti pedagogického procesu. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou postoje a praktické zkušenosti vedení škol s využíváním evaluačních nástrojů v praxi, a doporučit managementu škol postup při výběru vhodných evaluačních nástrojů. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou na základě odborné literatury analyzovány pojmy související s hodnocením školy a hodnotícími nástroji. V praktické části jsou uvedeny výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno formou dotazníku v základních školách a v mateřských školách v České republice. Hlavním cílem praktické části je zjistit, jaké evaluační nástroje školy při vlastním hodnocení využívají. Na základě získaných informací byla provedena analýza výsledků šetření, zkušeností a postojů managementu škol v oblasti evaluačních nástrojů využitelných pro vlastní hodnocení školy.
The master thesis deals with the evaluation tools available for the assessment of the educational programme in the pedagogical process. The aim of this work is to determine the attitudes and practical experience in school management through the use of evaluation tools in practice and to recommend management schools in the selection of appropriate evaluation tools. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is based on the literature analysed in terms related to the evaluation of school assessment tools. The practical part contains the results of an investigation which was carried out by questionnaire in primary schools and kindergartens in the Czech Republic. The main aim of the practical part is to determine which evaluation tools for school self-assessment are used. From the information obtained, the results of the survey, experiences and attitudes of school management in the area of available school self-assessment evaluation tools, were analysed.