Využití prvků arteterapie u žáků ve střední speciální škole (praktické)
Application of art therapy elements for students at high special school (practical)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41521Identifiers
Study Information System: 106791
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Šiška, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
arteterapie, praktická škola, sebepoznávání, dospívající se zdravotním postiženímKeywords (English)
art therapy, practical school, self-knowledge, teens with disabilityVyužití prvků arteterapie u žáků ve střední speciální škole (praktické) Tématem bakalářské práce je využití arteterapeutických postupů u žáků z praktické dvouleté školy. Cílem práce je posoudit možnosti využití prvků skupinové arteterapie k rozvoji sebepoznání, komunikace, k posílení prosociálních vazeb a zvýšení pocitu skupinové sounáležitosti. Arteterapie je zde pojímána v užším slova smyslu jako terapie výtvarným uměním. Teoretickými východisky práce budou metody arteterapie, jejich možnosti a postupy, vývojové aspekty dospívání, specifika dospívání u žáků se znevýhodněním (problematika mentální retardace, specifických poruch chování, problematika žáků se sociálním znevýhodněním, se zdravotním znevýhodněním). V praktické části práce popisuji využití těchto metod v hodinách výtvarné výchovy.
Application of art therapy elements for students at high special school (practical) The theme of this bachelor thesis is the use of art therapy procedure for pupils from practical two-year high school. The aim of this thesis is to consider the possibilities of using elements of group art therapy for the development of self-knowledge, communication, for strengthening of prosocial ties and increasing of a sense of group belonging. In the narrower sense, art therapy is underwood as a fine art therapy. Theoretical basis of the thesis will be the methods of art therapy, their possibilities and procedures, developmental aspects of maturing, specifics of maturing for pupils with handicaps (mental retardation issues, specific disorders of behavior problems of pupils with social and physical handicaps). In the practical part of the thesis there is described the use of these methods in my own art lessons.