Syndrom vyhoření u učitelek mateřských škol
Burnout syndrome of kindergarten teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39856Identifikátory
SIS: 95650
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sotáková, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
náročné životní situace, syndrom vyhoření, prevence, stres, učitel, dotazník, výzkumné otázkyKlíčová slova (anglicky)
demanding of life animate situation, burning out, prevention, stress, teacher, questionnaire, research questionsRÉSUMÉ Diplomová práce se věnuje stresu a syndromu vyhoření. Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je míra psychické zátěže s ohledem na syndrom vyhoření a zmapovat výskyt syndromu vyhoření u učitelek mateřských škol. Zajímalo nás, jaký vliv na výskyt syndromu vyhoření má délka praxe, počet dětí ve třídě, místo působení, spokojenost v kolektivu a stupeň osobního uspokojení vzhledem k věku učitele. Pozornost je věnována učitelské profesi a v ní specifickým stresorům. Pro zpracování výzkumu jsem použila dotazník Maslach Burnout Inventory, který je standardizován pro měření syndromu vyhoření a dotazník zjišťující citlivost vůči stresu. Pro zjištění demografických údajů jsem použila vlastní dotazník. Ve výsledcích se ukazuje, že větší počet učitelek je proti stresu odolných. Syndrom vyhoření napříč všemi třemi oblastmi se ukázal pouze u jednoho respondenta z celkového počtu 100 dotázaných. U osmi dotázaných byl syndrom vyhoření potvrzen ve dvou oblastech.
RESUME This diploma is dedicated to stress and burnout syndrom. Objective of this diploma is to find out what is the rate of mental strain concerning burnout syndrom and to map occurence of burnout syndrom for kindergarten teachers. We were interested how burnout syndrom is impacted by professional experience, number of children, place of work, team satisfaction and level of personal satisfaction according to age of teacher. It is focused to teacher's career and to specific stress categories. I have used Maslach Burnout Inventory questionnaire which is standardized for measurement of burnout syndrom and questionnaire dedicated to find out sensitivity against stress. I have used own questionnaire to find out demographic figures. Final result indicates most of teachers are resistant against stress. Burnout syndrom across all three areas was indicated only for one respondent from total number of 100 asked teachers. For 8 teachers burnout syndrom was confirmed in two areas.